Några av de 16000 skränande kaphavssulorna
Några av de 16000 skränande kaphavssulorna

Hav och land

måndag 6 oktober 2008 Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Måndag 6 oktober

Åker från Melkboomsdrift Lodge ganska tidigt. Det bär av mot havet via Vredendal till Lamberts Bay. Det är "ett fiskeläge utan charm" enligt Wilmas guidebok, och det kan väl äga sin sanning på sätt och vis. Bird's Island med över 16000 högljutt skränande kaphavssulor (Cape Gannets) väger gott och väl upp det omdömet. De är mycket intressanta och vackra fåglar som vi kan beskåda på nära håll från ett speciellt hus.

Sen äter vi lunch på en fiskrestaurang (Kreefhouis). En god upplevelse det också. Etersom solen brassar på så här blir jag tvungen att inköpa ett garanterat turistkännetecken - en safarihatt. Sightseeing i staden tar 5 minuter och sen tar vi ett fotbad i Atlanten innan vi fortsätter. Jo, det är ganska kyligt i vattnet.

Som planerat åker vi sen till Clanwilliam vid N7-an, navigerar fram till en B&B, Saint du Barrys Country Lodge. När vi kliver ur den kylda bilen väller värmen över oss. Själva stället tar andan ur oss också. Ett hus i gammal stil med stråtak men modernt inrett. På gården växer ett enormt träd (Wild Figue) som skuggar skönt.

På kvällen äter vi på en närligande restaurang - den enda som är öppen på måndagar här. Men det gör inget för det är (som vanligt) himla gott.

Olle Thåström
Senast aktiv - från Sandviken, Gävleborgs län, Sverige