Typiska Cederberg (av mindre modell)
Typiska Cederberg (av mindre modell)

Lyxliv

onsdag 8 oktober 2008 Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Onsdag 8 okt

Det sämsta med den här bilen är bagageutrymmet. Det är egentligen bara ett lastflak med en kåpa över. Den är inte dammtät. Varje dag som vi har åkt en 'gravel road' är våra resväskor och flaket täckta av fint damm. Men vi har köpt några dammtrasor och så har vi lånat en borste på de olika övernattningarna och borstat ur det värsta.

Efter morgonfikat åkte vi väg 303 mot Ceres. Den börjar med en lång stigning upp i bergen. Snart övergår den i grusväg och sen blir den smal och slingrande grusväg med stup rätt ned i djupa dalgångar (Middelberg Pass). Bergen är fantastiska. I dalarna är det frodig grönska och mycket blommor. Om man vågar titta ner. Och chauffören måste se på vägen hela tiden.

Så plötsligt övergår landskapet till slättland med asfalterad väg för att sista biten ner mot Ceres bli en brant serpentinväg. Vi fortsätter mot Tulbagh där vi bokat ett 'family house' på Rijks Country Hotel som ligger på själva vingården.

Vi får en lång och kunnig föredragning till vinprovningen med gårdens egna märken som ju är mycket bra. Som tur är finns flera i Sverige.

Det visar sig att vi faktiskt är de enda gästerna just nu så här tidigt på säsongen och vi blir ompysslade som kungligheter av den stora staben. Middagen är helt i den klassen också. För att inte tala om 'stugan'. Kort sagt - vå mår bra, alldeles förträffligt.

Olle Thåström
Senast aktiv - från Sandviken, Gävleborgs län, Sverige