Gone Hollywood

fredag 10 oktober 2008 San Diego, Kalifornien, USA

Äntligen, och så vidare. Nobelpriset till Le Clézio tycker jag är en alldeles strålande idé. Hans svenska förläggare Elisabeth Grate har en lysande förmåga att ge ut böcker så smakfullt formgivna att det nästan är utsidan som lockar mest. Utan det fantastiska omslaget till Le Clézios "Allt är vind" hade jag aldrig upptäckt honom. Ja, om det inte vore för den här Nobelprisgrejen då alltså.
För övrigt hittade jag häromdagen ett paket i brevlådan från världens bästa kollegor på Akademibokhandeln i Stockholm. Det innehöll Andrzej Tichýs senaste bok "Fält", åh, som jag har väntat på utgivningen av den. Jag ska dock inte tråka ut er med mer litteraturtjat. För dylikt pladder kan ni läsa min blogg istället. (http://cinderalley.blogspot.com. Fast där skriver jag inte längre. Eftersom jag skriver här i stället. Nåväl.)

En märklig grej jag har upptäckt med min sociala kompetens - eller snarare bristen på den - är att det verkligen är jättejobbigt att inte ha några vänner, men att när man väl har skaffat sig en umgängeskrets är det nästan ännu jobbigare att behöva underhålla den. Åtminstone här, där det fortfarande föreligger något av en barriär - både språklig och geografisk - mellan all form av umgänge. När vi precis hade flyttat hit var det glest mellan chanserna att träffa nytt folk. Nu har det sociala nätverket sakta men säkert börjat bli ganska brett och ganska stabilt. Jag är alltså nöjd med att äntligen ha så pass många sociala alternativ att jag kan unna mig att tacka nej till dem (ikväll är jag bjuden på middag med Raquel, skaklubb med Freddie, TV-kväll med Sam och punkspelning med Miggs, men istället sitter jag hemma och chillar).

I alla fall. Planerna för helgen är än så länge något oklara. Antingen sticker vi till Mexico. Eller så stannar vi hemma och går på Oktoberfest i OB. Eller så hinner vi med både det ena och det andra. Och nästa vecka styr vi våra kosor mot Los Angeles igen, Emmy på tisdagen och jag till helgen. Förmodligen får vi då chansen att testa kusttåget för första gången. Candy (bilen, vi har döpt henne, har jag sagt det?) orkar sannolikt inte med LA tur och retur två gånger på samma vecka.

Sanna Boman