Rijks Private Cellar
Rijks Private Cellar

En vanlig dag i Sydafrika

torsdag 9 oktober 2008 Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Torsdag 9 okt

Vi stiger upp lite i omgångar för att inte kollidera i badrummet. Ute kacklar fåglarna för fullt. Luften är behagligt sval. Vi promenerar till huvudbyggnaden och blir serverade en överdådig frukost efter personlig smak.

Sen får vi en guidad tur i vinkällaren innan vi åker vidare. Färden går till Paarl och Fairview som är en stor leverantör av viner med samma märke och Goats do Roam och Spice Route. Här har man vin- och ostprovning. Efter omsorgsfullt sniffande, sörplande och smaskande går vi till restaurangen och dricker en stor kopp kaffe och äter en "dekadent" chokladkaka som dom kallar det på menyn.

Sen måste vi titta på det berömda gettornet som även finns på en del vinetiketter.

Nu är klockan redan cirka 3 på eftermiddagen och det är dags att dra vidare till Stellenbosch och leta upp något anständigt boende. Det är ganska bra nu före den stora turistsäsongen.

Till middag äter vi en liten men mycket fräsch och välsmakande sallad med ett nätt rosévin. Och sen går vi till hotellet och firar Ingrids namnsdag och äter ost och smakar ett gott sött vin.

Olle Thåström
Senast aktiv - från Sandviken, Gävleborgs län, Sverige