Aloe (av något slag) i Meiringspoort
Aloe (av något slag) i Meiringspoort

I Pelargonien

tisdag 14 oktober 2008 Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Tisdag 14 okt

Planerna för dagen var lite oklara när vi gav oss av mot den för oss helt okända lilla staden De Rust, 4 mil från Oudtshoorn. Efter ett besök på den fina Turistinformationen på orten klarnade det. Vi måste helt enkelt besöka Meiringspoort som är pelargonens ursprungsplats på jorden.

Meiringspoort är en djup klyfta genom Swartberg där väg N12 numera går och denna gång behövde vi inte åka på smala vägar över någon topp. Vägen går på botten av den trånga dalen där vi i stället har bergen rakt över våra huvuden. Inte bara bildlikt utan rent bokstavligt. Ibland lutar bergssidorna till och med in över vägen. Det är samma skrynkliga "rulltårta" som i passet häromdagen men vägen är bred även om den slingrar fram och tillbaka tillsammans med floden som korsas 25 gånger på de 2 milen. Det är mycket välordnat med många välskötta rastplatser.

Och så växer det pelargoner! Det är inga små krukväxter vi talar om utan grova buskar. I full blom. Dessutom finns det kaktusar och mängder av andra "grönsaker". Där dom nu kan växa - för det är bara en liten smal slänt närmast vägen och floden.

Molnen ligger som en yllemössa på topparna ovanför och det är inte särskilt varmt och det blåser lite, men vad gör det en sann blomstervän.

Även övernattningen tillhör överraskningarna. Vi far på sedvanligt sätt rakt ut i naturen följande en vägbeskrivning från Turistinformationen. Och här ute ligger en lummig trädgård med små fina stugor med en inredning som inte går av för hackor.

Här äter man middag på "familjevis", alla gäster vid ett stort bord i ett stort uterum med tak (och i kväll även värmekamin). Det är fin mat och fin dukning som nästan tar andan ur en.

Ett sådant här ställe har vi hittills aldrig någonsin sett eller besökt. Det heter Die Gat.

Olle Thåström
Senast aktiv - från Sandviken, Gävleborgs län, Sverige