Naturhuset

fredag 17 oktober 2008 Trollhättan, Västra Götalands län, Sverige

Jag har alltid varit intresserad av ekologiska system och särkskilt sådana som är helt självförsörjande kretslopp typ ”Biosphere 2” i Arizona, dvs konceptet att inte behöva gå över ån för att hämta vatten.
Jag vet inte hur jag hamnade på den här websidan som visade bilder på ett sk ekohus i Brålanda där en kille hade byggt ett timmerhus själv och sedan hade han byggt ett ”växthus” runt det utanpå.
Vilket verkade att vara ett kreativt koncept, jag chattade lite med en kompis i Linköping om det här och så såga vi att de skulle ha typ höstens sista visning, så jag tänkte varför inte göra en liten expedition till Brålanda och kolla läget med egna ögon och fingrar.
Sagt och gjort tog en Swebus till Jönköping och mötte upp de andra där för att sedan åka bil till Brålanda, det var ju inte helt enkelt att hitta dit i tid vi hade också lite för kärvt tidsfönster.
Vi skämdes lite för att vi kom lite sent men Anders Solvarm hälsade oss välkomna, sedan fortsatte han att berätta sin historia om hur huset kom till hans vision och hur det växte bokstavligt talat.
Iden verkade vara att minska energiförbrukningen samt att odla frukt och grönsaker på ett hälsosamt sätt och frigöra mera fritid dvs leva enkelt, bekvämt och i harmoni med naturen.
Sedan svarade han på frågor och efter det fick vi vandra runt själva, jag undersökte det mesta från källaren till taket och sedan smakade jag på några fantatiskt goda tomater och flera olika sorters vindruvor. Det hade också planterat paprika, oliv, fikon, passionsfrukt, kiwi och de hade tom en banaplanta i vardagsrummet (de hade säkert annat också men jag kommer inte ihåg allt). Däremot har jag för mig att han sa att de fick ca 4 ton dvindruvor om året men jag kan inte svära på att det är sant, isåfall kanske det blir vinproduktion snart sk ”Eco relief dryck”?

Här är webadressen för den som vill ha information direkt från källan.

This was another www.lifeforce1.se adventure.

Ragnar Asker
Senast aktiv - från Varberg, Hallands län, Sverige