Röda berg
Röda berg

Buffelskloof

onsdag 15 oktober 2008 Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Onsdag 15 okt

För natten har vi bokat Buffelskloof Guest Farm, som vi besökte även 2005. Margret lät lite frågande först när Gudrun ringde men sedan blev hon översvallande glad för återseendet.

Vi tankar av USB-stickan, tankar bilen och fyller matkassarna i Oudtshoorn innan vi åker ut på Route 62 mot Calitzdorp. Som "vanligt" är det lite tricky att hitta vägen, men det fixar sig förstås. Manie har tyvärr råkat ut för en olycka på farmen och är sängliggande med bandagerat ben. Margret visar oss ut till stugan, denna gång är det Outa Piet se Huis som ligger alldeles intill strutshagen där mamma och pappa struts går omkring med dryga tjoget små kycklingar (heter det så?).

Vi sitter på verandan och kolkar i oss ett par flaskor lokalt vin och tittar på djurlivet och strutsarna. Fåglarna i Sydafrika kan indelas efter färg, svarta, vita, gula, gröna, röda och grå samt de som har flera eller alla färger. Vi tittar även på biltrafiken på vägen. Sen klockan 4 har det passerat cirka 9 bilar som river upp enorma dammoln på grusvägen.

Nu har vi verkligen kommmit in i det tempo som förväntas av turister i Sydafrika. Very relaxing. Solen försvinner bakom det höga berget och strutsfamiljen lägger sej till ro på gräsängen.

Margret kom hit från farmen med två flaskor vin och ett strutsägg. Nu blir det matlagning. Scrambled strutsägg-omelett smakar gudomligt med fräsch sallad och bönor, tomater och avocado. I dag är det 100 % self catering.

Landskapet häromkring är speciellt med sina röda berg som ser ut som löst grus och sand. Det har vi inte sett någon annan stans.

Olle Thåström
Senast aktiv - från Sandviken, Gävleborgs län, Sverige