Dragare på färjan
Dragare på färjan

Bredasdorp

fredag 17 oktober 2008 Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Fredag 17 okt

Färden går först längs N2 med en liten avstickare in i Mossel Bay. N2-an går genom ett böljande jordbrukslandskap med åkrar, betesmark och kor, får och (mera) strutsar. Och enorma vidder. Sen åker vi ner mot kusten till Whitsand som ska vara ett bra ställe för valskådning. Där blåser det nog lite för mycket för att valarna ska komma inom synhåll. Det blir några foton av vågorna.

Vi fortsätter mot Bredasdorp med en fundering om att åka ut till De Hoops naturreservat. Så blir det inte av olika skäl utan vi åker ända till Bredasdorp och hittar ett B&B.

Mellan Witsand och Bredasdorp är det grusväg, så där en 8-9 mil berg- och dalbana och vi far med ett stort dammoln i följe. Som tur är möter vi inte många bilar för det är värre än snörök där hemma.

Dagens "äventyr" är färjan över den strida floden Breede River. Den dras för hand av kaptenen och hans två matroser. Deras teknik med kedja och band över axlarna är elegant.

Det blir inte så mycket lunch i dag så vi är rätt hungriga och glufsar i oss varsitt rejäl biffstycke till middag. Som vanligt, mycket smakfullt tillagat.

I morgon åker vi mot den absoluta sydpunkten (i Afrika).

Olle Thåström
Senast aktiv - från Sandviken, Gävleborgs län, Sverige