Khao San Road
Khao San Road

Del I

lördag 20 november 2004 Bangkok, Thailand

Om två timmar lamnar vi Bangkok for den har gången. Vi tanker tillbringa de foljande arton timmarna på en buss till Laos. Hit till Bangkok kom vi forresten också med buss. Den forsta biten fram till den Thailandska gransen åkte vi i en minibuss på en extremt skumpig och dammig vag. Val over gransen, pudrade i rott damm, fortsatte farden i en VIP-buss med AC och på asfalterad vag. Det var som natt och dag.

Tyvarr lyckades Sofia inte skaka av sig magsjukan i Kambodja så det kom att bli temat på forsta delen av vistelsen i Bangkok. Dagen efter vår ankomst till Bangkok inforskaffade vi antibiotika och andra superkurer. Vi bestamde oss for att stanna har tills båda två var på topp igen.

Det storsta skalet till att vi åkte till Bangkok var att hitta en biljett hem. Vi hade namligen borjat stressa upp oss eftersom de billigaste biljetterna vi hittat på natet var av astronomiska summor. Vi gick runt och horde oss for på olika resebyråer och insåg att vi nog skulle få andra våra planer, eventuellt ganska drastiskt. Men då skedde miraklet. Visserligen blir resan två veckor kortare an planerat men vi ar nu overlyckliga agare till varsin hembiljett till det ynka priset av 2800 SEK/styck. Det var dessutom de två sista biljetterna på planet till Kopenhamn. Vi har lite smått borjat undra om det ringa priset har något att gora med att vi lamnar Thailand en timme in på 2005. Det blir till att skåla med Tax-freeskumpa.

I ovrigt kanns det som om vi ar tillbaka i civilisationen for forsta gången på mycket lange. Vi har forundrat gått runt och frusit på kopcentrum och i taxibilar dar AC:n ligger på drygt 20 grader (horde att det varit varmast i varlden har forsta dagen vi var har). Vi har klippt vårt hår som friskorskan frackt nog kallade torrt och slitet. Vi har aven provframkallat några filmrullar: många skratt och minnen.

Forutom att vi hangt en del på Khao San Road dar vi bott har vi aven hunnit med en del tempel och buddhor. Den liggande Buddhan samt en av varldens storsta marknader besokte vi tillsammans med Christian och Larissa, ett helt galet par från Australien som varit på resande fot i 2.5 ar och som återvander hem till jul. Vi stotte på dem for forsta gången i Xi'an, sedan i Yangshuo (det var forovrigt Christian som berattade om den mytomspunna stranden i Vietnam). Sedan var det återigen dags i Hoi An, Nha Trang och nu slutligen har i Bangkok.

Forresten blev Sofias akta Rolex medvetslos da hon simmade med den i poolen i Siem Reap. Vi tog med den till en urmakare har i Bangkok men i rena forskrackelsen vakande den till liv av sig sjalv. Skont med akta vara (repan på glaset ger den bara mer karaktar).

Ja, vi har val inte så mycket mer att tillagga. Det lar val bli fler rapporter från Bangkok och Laos daremellan.

Kramar till er alla!

Johanna Nordin