Typiskt landskap söder om N2
Typiskt landskap söder om N2

Söndag = valdag

söndag 19 oktober 2008 Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Söndag 19 okt

Tycker ni att det blir för mycket om mat i dagboken? Ok, idag tar vi inget om maten. Skriver det här innan vi åker till kvällsrestaurangen - och lunchen är inte så mycket att säga om. God sallad på första parkett i valskådningens huvudstad, Hermanus.

Här står alla valskådare längs klippkanten medan valarna guppar i dyningarna. De flesta är för långt ute för att kunna fotograferas. Men de är ståtliga ändå. Det är dock fler turister än valar. Och staden lever uppenbarligen gott på de förstnämnda.

Vi fortsätter några mil till och stannar för kvällen i en semesterby som heter Bettys Bay.

Här ute längs kusten blommar det för fullt. Experterna kallar dom Leucospermum (kallas pincushion på engelska och det betyder nåldyna) av olika sorter och färger och vi finner även Kungsprotea.

...

Fortsätter skrivandet efter middagen. Och då måste jag faktiskt nämna den i alla fall. Vår B&B-värd bokade åt oss på ett ställe i den närbelägna Pringle Bay. Återigen en överraskning av det positiva slaget. En liten restaurang med namnet "@365" med trevlig chef och övrig personal. Där åt vi lite olika fiskrätter av högsta klass. Som omgivningarna såg ut hade vi egentligen inga förväntningar på att det skulle finnas någon restaurang överhuvudtaget. Och även om vi haft det så hade vi inte blivit besvikna.

Olle Thåström
Senast aktiv - från Sandviken, Gävleborgs län, Sverige