Arbetsdag i Franschhoek

tisdag 21 oktober 2008 Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Tisdag 21 okt

Det har verkligen varit en heldag här i Franschhoek i dag. Vi kan bara konstatera att det är svårt att hinna med fyra vingårdar per dag om man också ska hinna få i sej lite lunch och hinna "hem" till middagen i tid.

Efter en stadig frukost (det är alltid stadiga frukostar när man bor på B&B) åkte vi först till Haute Cabrière och fick en "cellar tour" med provsmakning. Nästa ställe var Boekenhoutskloof som gör ett vin som även finns på Systemet (Porcupine Ridge). Därefter var klockan nästan 2 på eftermiddagen och det var hög tid för lunch som intogs på Dieu Donné. Vad kunde passa bättre än 'warthog' (Phacochoerus africanus) - en rätt vi provade för första gången.

Eftermiddagen avslutades på Chamonix och sen var det dags att åka hem och förbereda sej för middagen på Monneaux. Deras chaufför kom och hämtade oss till restaurangen. Kvällens rätt blev lamm med ett underbart pinotage (Diemersfontein 2005) och en avslutande desert.

Inte undra på att man blir trött.

Länkar:
Chamonix