På Moreson
På Moreson

Ännu en dag på skolbänken

onsdag 22 oktober 2008 Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Onsdag 22 okt

Dagen började med lätt regn i Franschhoek, men redan på vägen till första lektionen i Boschendal lättade det och solen tittade fram. Förutom vinprovningen hann vi med en liten promenad i trädgården. Ja, eller vad man nu kallar det när man måste åka bil mellan husen. Tjusigt värre. Och vinerna är helt ok med ett stort understatement.

På återvägen tittade vi in på Graham Beck. Bara huset talar om att man vet vad man vill. Det är en mycket modern och spektaktulär provningslokal vägg i vägg med "fabriken" (packningen). Underbara viner och en bra och pedagogisk lärare. Kolla hemsidan!

Och sen var det dags för lunch som vi tog i all enkelhet på Moreson. Därefter var eleverna lite skoltrötta och skolkade från nästa lektion.

Middag på Topsy's avslutade dagen i Franschhoek. Och man behöver inte gå till sängs hungrig i kväll heller.

Vi bor på ett himla fint ställe som heter Erica's Guest House i ett lugnt kvarter några minuters promenad från centrum. Här har vi bra tillgång till Internet också och jag har haft mer lugn och ro att gå igenom alla kommentarer till bilder. Har inte hunnit läsa dessa förut när jag suttit på Internetkaféer. Det är roligt att se att många har läst och tittat på våra bilder. Nu när det är så många så ser jag hur omväxlande det har varit. Och vi behöver själva både bilder och text för att komma ihåg alla upplevelser.

Har lagt till bilden från restaurangen i går kväll. När vi gick hem genom villakvarteren doftade det bedövande starkt från alla trädgårdar.

Olle Thåström
Senast aktiv - från Sandviken, Gävleborgs län, Sverige