Middag på Bertha's
Middag på Bertha's

Pingviner

torsdag 23 oktober 2008 Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Torsdag 23 okt

I morse var himlen klarblå när vi intog frukosten på Erica's Guesthouse (se bild). Vi for i lugnt tempo den korta vägen till Stellenbosch och sen ner till Spiers som vi besökt tidigare men som behövde en ytterligare titt för den fina hantverksmarknaden och sin fantasifulla restaurang (Moyo).

Dagens mål var Simonstown med sin pingvinkoloni (Boulders). Här går man på breda brädgångar på stolpar en liten bit över marken och pingvinerna har sina boplatser alldeles intill. De är nästan helt ogenerade av människans närvaro och man är på armlängds avstånd från dem. Vid stranden kan man bada och simma tillsammans med dem förutsatt att man har samma måttliga krav på vattentemperatur.

Vi hittade sen en lägenhet för självhushåll högt över havet och med utsikt över hela False Bay med 4 mil tvärs över till Cape Hangklip. Havet är ganska lugnt och därute vältrar sig valarna och vi sitter på första parkett. Igen.

Vi vaggas till sömns av dyningarnas brus.

Olle Thåström
Senast aktiv - från Sandviken, Gävleborgs län, Sverige