Leucadendron (Proteacae - förstås)
Leucadendron (Proteacae - förstås)

En dag på toppen

lördag 25 oktober 2008 Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Lördag 25 okt

Gårdagens kraftiga blåst fortsatte under natten och morgonen i Hout Bay. Vi hade tänkt "bestiga" Taffelberget i dag men det såg till en början lite osäkert ut. Vi åkte över Camps Bay och upp till linbanan och när vi kom dit var det lugnt väder och köerna slingrade redan. Det tog dock inte alls lång tid och snart stod vi däruppe på "bordsskivan" med klarblå himmel och kav lugnt i luften.

Även här uppe växer blommor som ni kan se av bilderna. Utsikten kan man inte se sej mätt på, men den gör sej liksom inte på bild. Drygt 1000 m över havet är rätt mycket när man har havet (och hela staden) så här nära - 1 km rakt ner. Svindelkänslan går inte att förmedla.

Denna gång tar vi linbanan (cabel car) ner tillbaka. Vi ser att en del andra föredrar andra sätt som att själv klänga i ett snöre längs bergväggen.

Sen åker vi ner till Victoria & Alfred Waterfront - ett jättelikt kommersiellt jippo egentligen. Men här finns gott om restauranger och vi behöver lunch efter bergsklättringen.

Å sen åkte vi till Carmichael Guest House - vårt "hem" i Kapstaden.

Middag på en thai-restaurang i Mowbray.

Olle Thåström
Senast aktiv - från Sandviken, Gävleborgs län, Sverige