Snäcksamlarens eldorado
Snäcksamlarens eldorado

Bonusutflykt

söndag 26 oktober 2008 Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Söndag 26 okt

Från början hade vi nog tänkt oss att använda denna dag till Kapstaden. Men vädret var strålande och det mesta av shoppingen var avklarad så vi beslöt att ta en dag till i NATUREN. Vi åkte till West Coast National Park ca 10 mil norrut. Visserligen är säsongen för blommorna över men vi tyckte ändå att det skulle var en trevlig utflykt. Och det var det.

Först åkte vi en bit längs kusten. Utsikten mot staden och Taffelberget är magnifik här. Sedan går vägen över böljande kullar nästan spikrakt norrut till parken. Den omfattar en stor lagun och udden mot havet samt en stor del innanför lagunen.

Mot havet ligger enorma sanddyner med vit sand bevuxna med allehanda växter som dock fortfarande blommade till en del. Vi rastade vid havet och tittade på bränningarna, samlade snäckor och åt en medhavd enkel lunch.

Vi hade tänkt att äta en tidig middag i Darling men där fanns inget öppet en söndag (finns inte mycket en vardag heller?) så vi åkte vidare till Malmesbury. Vägen därifrån in mot Kapstaden ger vida vyer mot bergen bortom Paarl och Stellenbosch och även Taffelberget en dag som denna över 6 mil bort.

Kvällen har ägnats åt packning och att dricka ur en flaska bubbel som "blev över".

Olle Thåström
Senast aktiv - från Sandviken, Gävleborgs län, Sverige