Varmt

torsdag 13 november 2008 Fortaleza, Ceará, Brasilien

Hej hopp.

Nu var det några dagar sedan jag skrev sist men det har inte hännt så jättemycket. Jag har börjat min praktik och alla är jätte trevliga och jag försöker så gott jag kan att göra mig förstådd bland alla portugistalande brasilianare. Han jag har praktik hos han pratar svenska så där är det inga problem, det finns även fler i lokalen som pratar svenska eller engelska.

Stället jag har praktik på heter Sambatravel och dom annordnar resor till olika destinationer i Brasilien. I samma lokal som Sambatravel är i så finns det även fler resebyråer.

Det jag har fått göra än så länge det är att titta igenom deras hemsida och se om jag hittar något som dom kan förbättra eller om det finns något som jag inte förstår så att dom kan ändra på det. Jag har även fått suttit och kollat de hotell som Sambatravel erbjuder om dom behöver uppdatera sina priser. Det blev en ganska lång lista.

Senare under min praktik så kommer jag få lära mig att använda ett bokningsprogram som heter World span (det är ett av många program som resebyråer använder för att boka flygbiljetter, hotell osv).

Jag har fortfarande inte orkat att fara runt och titta i Fortaleza än, en anledning till att jag inte gjort det än är att det finns nästan ingen som kan engelska och jag kan inte portugisiska så det är ganska svårt att bara hoppa på en buss och fråga vars den går eller om dom kan stanna på ett speciellt ställe. En släkting till mig hemma sa att jag skulle kliva på en buss och se var jag hamnar någon stanns. Jag får se om jag gör det någon dag =)

Nu i helgen så ska jag försöka att ta mig runt lite och titta, staden är ganska stor men jag har fått ett tipps om att det finns en galleria med massa affärer inte så lång ifrån där jag bor, det tar kanske ca 10 min att gå dit.

För några dagar sedan så var jag på en marknad som dom ställer upp på stranden varje kväll. Det fanns mycket fina saker där och jag hittade lite saker som jag skulle kunna köpa i julklapp till folk hemma.

Här är det soligt och varmt som vanligt. Temperaturen ligger stadigt på + 30 grader under dagen och mellan + 23-26 på kvällen. Det är en vatten temperatur på ca +26 grader. Det är rena paradiset för den som tycker om värmen.

Jag har försökt hela dagen med att lägga upp lite bilder men det har inte fungerat som jag vill så ni får vänta lite längre med att få lite bilder.

Hoppas att allt är bra där hemma.

Frågar man inget så får man ingenting veta

Puss

Katrin Bylund