Rent land men smutsigt vatten

lördag 15 november 2008 Bandar Seri Begawan, Brunei-Muara District, Brunei

Började dagen med en 3h båtresa till Labuan (måste betyda hamn eller något eftersom fanns en hamnstad som hette Labuan i Indonesien också). På båten träffade jag två jättetrevliga svenskar; Jenny och Magnus. I Labuan åt vi lunch tillsammans i störtregnet. Efter Labuan tog vi nästa färja till Brunei. Tullen var ett trauma! När ja gav mitt pass så frågade tjänstemannen av en annan nånting om finländska pass och hon skakade bara på huvudet. Sedan började han bläddra i en massa papper och höll på i flera minuter...innan han slutligen släppte igenom mej. Puh! Gick inte samma öde till mötes som vissa kompisar som för tre år sen hamnade i "buren" för illegala invandrare, eftersom finländare då tydligen inte fick komma in i Brunei utan visum :)

I BSB försökte vi ta in på ett hostel men ingen personal verkade vara anträffbar så det slutade med att vi inte orkade vänta och tog in på ett dyrare hotell istället.

På eftermiddan gick vi på sightseeing i stan. Såg de två pampigaste moskeer som ja nånsin sett (helt upplysta på kvällen också). Vi gick också och såg på vattenbyarna och vattnet runt dem var fruktansvärt nedskräpat. Vi gjorde ett tappert försök att se sultanens palats från en vattentaxi (som hette ghost rider). När vi kom nära palatset skymdes det helt av skog och murar så man kunde endast se det på långt håll. Mesta delen av batfärden var kolmörk o han som körde lyste med en ficklampa framför båten i vattnet för att inte köra på något. Vi försökte fortsätta färden ända till nattmarknaden men vet inte om båtföraren lurade oss eller missförstod oss för han släppte av oss vid ett supermarket...vilket vi förstås inte märkte innan vi klättrat upp till strandkanten och han åkt iväg igen. Så vi fick klättra ner igen och ta en ny båt till rätt ställe.

Nattmarknaden var underbar! Vi fick smaka på jättemånga olika goda frukter och köpte även med en del hem. Att komma dit var ju relativt problematiskt...men ingenting jämfört med vägen tillbaka till hotellet! Eftersom nattmarknaden fanns en bit utanför centrum fanns det inga vattentaxin vid den delen av floden så vi gick till ett superlyxigt köpcentrum bredvid och frågade hur vi kunde ta oss tillbaka. De stirrade förskräckt på oss och svarade att de inte har nån aning. Ingen taxi? Väldigt få taxin i staden blev svaret och eftersom alla har egna bilar och det e väldigt ovanligt att invånarna använder taxin så visste ingen hur man skulle få tag på en...Slutade med att en av butiksbisträdena ringde en av sina kompisar och frågade om han kunde köra oss tillbaka, vilket han gjorde. Chauffören var ganska otippat en filippinsk modedesigner...

Kvällen avslutades med att vi med STORA problem förökte skala och äta en frukt. Man fick inte röra i skalet för man kunde få brännande sår på huden men vi trodde problemet slutade där. Frukten smakade som jättesöt mango men den var mycket trådigare och det var helt omöjligt att få loss något fruktkött. Resultatet blev en juicesjö på golvet och åtminstone på mina kläder, många skratt och en film av eländet.

Dethär e det snabbaste internet jag hittills använt i Asien!

Sofia Hoglund
Senast aktiv - från Åbo, Finland