Mt Kinabalu - en maschoistisk upplevelse

tisdag 18 november 2008 Sabah, Malaysia

Hade falska förhoppningar om att det skulle ha varit en fördel att ha varit på hög höjd i Nepal för 2 månader sen...men så var tydligen inte fallet. Delade guide med en australiensare som var ungefär tusen gånger mer vältränad än jag. Egentligen var det meningen att vi skulle ha en tysk med oss i gruppen också men han ville gå en 4,5 km extra runda i början så som tur var så avböjde vi detta erbjudande.

Första dagen gick vi upp till Laban Rata där vi skulle tillbringa natten. Vägen upp dit var 6 km lång och tog ca 4 timmar. Vi gick halva vägen utan guide eftersom han ännu inte hade kommit när vi gav oss iväg. Guiden uppenbarade sig ungefär samtidigt som störtregnet. Vägen upp var ganska brant eftersom vi på 6 km klättrade 1,3 km i höjd och största delen bestod av trappsteg eller hala block.

När vi kom upp föreslog australiensaren att vi skulle äta middag ihop och vi skulle träffas i matsalen. Vi skulle först bara slänga våra saker i rummen. Jag bodde en bit högre upp på berget i ett ouppvärmt dorm men rika jobbande människor kunde bo i huvudbyggnaden med värme och allt. Eftersom ja var genomblöt av regnet bestämde jag mig för att ta en snabb dusch. Det e första gången under denhär resan som jag har varit tvungen att avsluta en dusch på grund av att vattnet var för varmt!

När jag kom ner till matsalen var jag säker på att han otåligt skulle stå och vänta på mej...men såg ingen som liknade honom så undrade om han redan hade ätit eller om ja helt enkelt inte kände igen honom...Efter att ha stått och sett dum och vilsekommen ut tillräckligt länge satte jag mej ner hos en kanadensare. Vi hade precis samma typ av humor så vi satt och diskuterade vilka djur man helst skulle vilja bli uppäten lkevande av etc. Efter ännu ca 20 min kom australiensaren och såg förvånad ut över att ja redan var där. Varför ska man alltid behöva vänta på karlar?!?

Vi påbörjade klättringen till toppen halv tre på natten, inte alltför pigga direkt. I början var det igen trappsteg men högre upp gick vi direkt på berggrunden och då hade vi istället rep att hålla i. Repen var våta och grova och det gjorde fruktansvärt ont att dra sig upp i dem (riktiga bergsklättrare gör ju det givetvis utan handskar :)) så använde dem bara där det var absolut nödvändigt. Vi kom upp till toppen ca halv 6 och blev väldigt chockade av att det bara var 8 människor där före oss. Vi fick alltså fritt välja platser inför soluppgången :) Och det räckte inte länge innan showen började. Vädret var ganska klart så det var väldigt vackert! Skulle förmodligen ha kunnat stanna i flera timmar om det inte hade varit så svinkallt. Hade så stela fingrar att ja knappt kunde använda kameran och bestämde mej för att inte klaga på värmen igen!

Vägen ner till Laban Rata var ganska smärtfri. Ja, förutom att ja lyckades ramla pladask på bergshällen och skulle ha slagit i ryggen om jag inte hade haft ryggsäcken på. I Laban Rata åt vi frukost och sen fortsatte vi ända ner. Den senare biten var dock inte lika smärtfri! Halvvägs var benen så stela att vi stapplade fram som 2 80-åriga fyllon. När vi väl kom ner till foten väntade en buffetlunch på oss. De flesta pratade om att åka till stranden eller unna sig ett fint hotell efter nedkomsten. Jag bestämde mej istället för en 6-9h bussresa till Sandakan...Men när jag i en timme väntat på den försende bussen kom ett par som var på väg åtill Sandakant samma håll och frågade om jag ville följa med. Antog erbjudandet även om priset va högre än för bussen eftersom de lovade att det bara skulle ta 4h med bil. Måste ha varit väldigt trött när jag lyckades somna fast vägen var väldigt krokig och jag slängdes hit och dit.

Visst är det ibland en plågsam upplevelse men det är alla gånger värt känslan uppe på toppen!

Sofia Hoglund
Senast aktiv - från Åbo, Finland