Sepilok orangutanger

onsdag 19 november 2008 Sandakan, Sabah, Malaysia

Tillbringade natten på ett primitivt ställe med tanke på att det kallades "jungle resort" men jag fick vara alldeles ensam i mitt dorm och skulle för den delen förmodligen ha somnat på gatan bara ja hade lagt mej ner.

På morgon gick jag till Sepilok orangutang-rehabiliteringscenter. Där togs föräldralösa och olagligt fångade orangutanger hand om. De fick leva fritt i djungeln men blev matade så länge som de inte själv klarade av att hitta mat. När de blev tillräckligt självsäkra och återanpassade kunde de flytta djupare in i djungeln och behövde inte vara beroende av människor. Jag kom dit lämpligt till matningen klockan 10. 5 orangutanger hade kommit till plattformen med mat och man kunde se åtminstone en till i ett träd. Det fanns rep i träden som ledde orangutangerna till maten och de svingade sig väldigt graciöst fram längs dem.

På vägen bort från matplattformen gick man en väg i djungeln med en massa macaqueapor. När jag stod stilla och såg på en apa inne i skogen kände jag två aparmar som kramade mej bakifråan och en apa försökte hoppa upp på min rygg. Steg dock lydigt åt sidan innan den hoppade upp för tror inte det är menignen man ska ha sån närkontakt med vilda apor. Men skulle egentligen inte ha haft något emot att ta hem den :)

Sofia Hoglund
Senast aktiv - från Åbo, Finland