Borneos djungel

torsdag 20 november 2008 Sabah, Malaysia

Åkte på en tre dagars djungeltur vid Sungai Kinabatangan floden. Förutom att vi åkte båt till och från lägerplatsen, var vi på 4 båtsafarin längs floden och 3 djungeltreks i regtnskogen. På den tiden hann vi se en hel del. Blodiglar var tydligen väldigt ovanliga i området och de sa ibland ser man inte en enda på tre månader. Jag blev dock inte det minsta förvånad när jag hade en på handen efter hela 5 minuter i lägret. Har aldrig sett en så äcklig varelse, såg ut som en stor slemmig inlagd sill som rörde sig även när den var slagen i småbitar.

Till djungelns höjdpunktyer hörde mötet med den dödligt giftiga "yellow rings cat snake" (mangrove snake), pytomormen som ströp och åt en råtta (vet inte om det var äckligt, brutalt eller spännande men åtminstone fascinerande) och att han en 15 cm skorpion som kröp på armen. Vi kom ganska nära båda ormarna och mangrove ormen försokte till och med attackera båten.

Vi såg också en del orangutanger men de var mycket högre upp i träden på Borneo än på Sumatra. Och det vällde över av probiscusapor och macaqueapor. På vår nattrek fick vi stifta bekantskap med en massa grodor, vissa hade så bra skyddsfärg att man knappt såg dem mot barken på träden.

Tyvärr fanns inga elefanter i området under regnperioden. Hade jag kommit 3 månader tidigare så hade jag kunnat få se flocker på 45 pygme elefanter. Man kunde ännu se fotavtryck av dem inte alltför långt ifrån vårt läger.

Båda nätterna vakade jag och en NZ-ländsk flicka till halva natten för att få se civet katter som nattetid rörde sig kring lägret. Andra natten hade vi tur och fick se 2 stycken av olika raser.

Sofia Hoglund
Senast aktiv - från Åbo, Finland