Open water cert nääära Sipadan

söndag 23 november 2008 Semporna, Sabah, Malaysia

Jag och en holländare var de enda eleverna på open water kursen. Dag ett bestod av en massa löjligt enkla prov. Typ "ska man använda dykkniven i självförsvarssyfte"...Sen skulle man fylla i en massa papper om sin hälsa och vågade inte svara ja på en enda fråga i rädsla för att bli skickad på läkarundersökning.

Dag två började med ett simtest på 200m. Har tydligen funnits de (kineser) som blivit chockade över att man måste vara simkunnig för att kunna dyka :) Sedan skulle vi flyta i 10 minuter. Att flyta var inga problem men det visade sig att ja har stora problem med att sjunka... Sedan hade vi en massa övningar med dykarutrustningen. Vi skulle fylla masken emd vatten och få bort vattnet under vatten och ta bort regulatorn och andas ur kompisens regulator och ta bort all utrustning vid ytan och sätta på den igen. Allt gick bra när jag väl lärde mig att blåsa vatten ur näsan. Av nån underlig anledning så fylls min näsa med vatten så fort jag öppnar munnen...Sist och slutligen fick vi äntligen börja dyka! Det var jätteroligt även om jag är helt värdelös på det. Såg en massa roliga fiskar och koraller.

Tredje dagen åkte vi till Mabul och gjorde tre övningsdyk. Hade verkliga problem med att hållas på rätt nivå och varken flyta upp eller ner. Hade jättemycket vikter kring midjan (9kg) och när min dykpartner råkade sparka min simfot i vattnet och jag måste hoppa efter den så glömde jag förstås att ta av mej bältet innan så var aaaningen tungt att simma tillbaka...

Dagen avslutades med en stor fest för att fira mitt dykarcertifikat (och Scuba-Junkies 4-årsdag). Vi drack drinkar ur 2-litersmått. Alltså, vi som hann lkägga beslag på litersmåtten...De som inte var så snabba fick sina serverade ur kakfat (!) eller sandlådshinkar. Det lustiga var att det fanns en exakt likadan blå plasthink på toaletten som 2 killar vid samma bord som vi satt och drack ur! Undrar var deras hink blev hämtad ifrån :)

Sofia Hoglund
Senast aktiv - från Åbo, Finland