Utflykt

onsdag 26 november 2008 Fortaleza, Ceará, Brasilien

I går va jag på en dagsutflykt med tre busslass polacker. Det var en rolig resa, men det enda tråkiga med allt var att alla pratade polska bortsett från några få som pratade Engelska (bland annat några av guiderna).

Det hela började med att jag var tvungen att stiga upp vid fyra på morgonen, FYRA på morgonen är alldeles för tidigt för mig. Men jag fick ju sova i ca fyra timmar i alla fall innan jag skulle stiga upp. Tjugo över fem så kom det en bil och hämtade mig för att köra mig till bussen som sedan skulle till ett hotell mitt ute i ingenstans och hämta upp alla dessa Polacker. Därifrån startade vi ungefär klockan åtta.

Bussen åkte igenom olika byar och ställen där jag inte visste att bussar kunde ta sig fram på. vissa av dessa ställen som bussen tog sig igenom där såg vägen ut som en skogsbilväg (riktigt dålig med andra ord). Jag skulle inte ens vilja köra på dessa vägar med en traktor ens och här körde bussen fram i full fart.

Efter ett tag i bussen så stannade vi på ett ställe innan man kommer upp till bergen. På detta ställe så gjorde man drycken Cachaça. Det är en dryck som är gjord av sockerrör. Vi fick se hur dom framställde drycken. På detta ställs så hade dom slavar som brukade jobba där förr i tiden. Vi fick se hur dom bodde och guiden pratade även om hur folket behandlade dessa slavar (jag fick förklarat på Engelska hur det var).

Efter sockerrörs fabriken så bar det av upp i bergen och in i djungeln. Ett vackert ställe med stora gröna träd och det enda som hördes var fåglarna som kvittrade inne bland träden.

Efter den underbara djungelturen så bra det av till ett stort hus som brukade vara ett kloster tror jag med nu fungerade det som ett hotell och restaurang. Där åt vi en god lunch buffé med många olika alternativ. Efter att ha ätit sig riktigt mätt så bar det av ner för berget igen mot dagens sista stopp.

Det sista stoppet för dagen var vid foten av ett berg och där fanns det en lång trappa upp för berget till en liten typ av kyrka/böne plats. Jag själv orkade inte gå upp för alla trappstegen, dom berättade för mig hur många det var men kommer tyvärr inte ihåg hur många. Jag köpte mig en Cola istället och satte mig i en lite park och beundrade utsikten under tiden som en del gick upp för berget och andra gick en liten sväng genom byn.

Efter detta så var det bara att sätta sig i bussen igen som nu styrde mot hotellet mitt ute i ingenstans för att lämna alla Polacker. Vi var vid hotellet ungefär klockan sex tro jag. Själv så var jag hemma igen vid nio på kvällen och då däckade jag i sängen på en gång och sov tills klockan ringde vid åtta i morse.

En väldigt rolig utflykt att åka på men den enda nackdelen med den var att jag fick åka med massa Polacker (inget illa menat mot dessa människor) och det pratades bara Polska så jag förstod inget av vad guiden sa och gick igenom i bussen och ute på alla ställen. Så på ett vis så missade jag ganska mycket av informationen om alla ställen som nog skulle vara kul att veta. Men man kan ju inte få allt.

För övrigt så lyser solen men de senaste dagarna så har det även varit molnigt så det har varit skönt att solen inte har legat på hela tiden.

Jag har nu varit här halva tiden ungefär och tiden går fort. Jag har även lyckats att köpa två julklappar och en del till en tredje.

Frågar man inget så får man ingenting veta

Puss

Katrin Bylund