Sipadan - himmelriket under ytan

torsdag 27 november 2008 Semporna, Sabah, Malaysia

Fick i sista stund på onsdagskvällen veta att ja fick en plats till Sipadan oich lyckan var oändlig! Eftersom de inte hade tid att söka nytt tillstånd i mitt namn (alla måste ha personliga tillstånd) fick jag vara den amerikanska mannen Anjum Rokadia. Eftersom ja nu inte ser ut som en kinesisk/sydamerikansk (eller varifrån nu namnen har sitt ursprung) ladyboy sa de att de råkat kryssa i fel kön på mej. Stavade förmodligen mitt namn fel när jag skulle underteckna tillståndet...

Själva dykningen gick idag mycket bättre. Hade genomgått metamorfos från en oduglig flytande livboj till superdykare på bara ett dygn! Enda förklaringen ja kan se är att de blandade dykartalanger i mina drinkar två kvällar innan.

Vi dök tre gånger och såg i princip allt man kan se (förutom hammarhaj). Det fanns stora stim av barracudor, white tip sharks, grey reef sharks, leaf scorpion fish, cleaner shrimp (som kom o åt skräp från mina fingrar) och en massa andra fiskar som är vanliga vid korallrev. Och det fullkomligt svämmade över av sköldpaddor, som var nästan lika stora som människor! Ja dök tillsammans med två svenskar och en instruktör. När en av svenskarna skulle ta kort på en sköldpadda så steg den upp från sin viloplats och simmade mot honom med hotfull blick men vände om efter en stund. Den fotoskygga sköldpaddan såg precis ut som om den skulle anfalla :) På sista dyket håll vi fast oss i stenar i en passage med stark ström för att hoppas på att få se ännu ett barracudastim. Istället kom en haj simmande och lade sig ner ca 7m från oss. Den låg där och väntade hela tiden så länge vi var kvar på samma ställe. Helt underbart!!!

Ja skulle kunna åka tillbaka varenda dag i en vecka i sträck...men försökte vara lite realistisk och bokade nattbuss till KK istället och flyg till Singapore dagen efter.

Sofia Hoglund
Senast aktiv - från Åbo, Finland