Singapore sling och singapore bling...

lördag 29 november 2008 Singapore, Singapore

Av någon anledning vaknade jag redan klockan halv 7 och väckte förmodligen alla i rummet när ja tassade ut halv 8-tiden. Åt en ganska äcklig frukost på Subway och åkte sedan med metro och buss till Singapore Zoo. Djuren var helt ok även om vissa såg lite rastlösa ut. Såg två djurshower som förmodligen var avsedda för femåringar och som jag kunde ha missat. Var heller inte så smart att åka dit på en helg samtidigt som alla småbarnsfamiljer. Bäst var att ja fick se falabellahästar som jag aldrig förut sett i verkligheten. En del av dem såg dock lite stora ut för att vara renrasiga. Tiden gick väldigt fort och tog mej inte bort därifrån innan fyra på eftermiddagen. Zoo-besöket avslutades med ett impulsköp av en mjukispingvin. Fick tydligen en minneslucka i planeringen att inte shoppa innan de sista dagarna.

Fortsatte sedan med lite mera shopping innne i centrum. Gick sedan till hostellet för att byta om inför de högtidliga besöket av Raffels-hotellet och drickandet av den 13 euro dyra Singapore Sling drinken. Matchade min singapore sling med singapore bling och var klädd i silvriga skor och guldlackade naglar. Drinken var väldigt god men med tanke på priset och min totala utmattning blev det bara en. Såg till att äta så mycket jordnötter (också väldigt goda) som möjligt för att åtminstone få lite valuta för pengarna.

Nästa dag vaknade jag också innan alla andra (vet inte varför, ja har ju inte ens bytt tidszon!) och gick ut för att försöka få en bussbiljett till KL för kvällen. Hostelägaren sa att det var nästa omöjligt att få en biljett till samma dag men han hade fel. Det var inga som helst problem! Sedan åt jag världens fetaste frukost som förmodligen innehöll tre dagars kaloribehov.

Gick sedan till Little India och gick in i ett tempel, som ja inte kan stava namnet på, och gick runt i lite affärer. Guideboken påstod att man skulle känna sig precis som om man befann sig i Mumbai. Som erfaren Indienresenär (med 30 timmar i landet på meritlistan) kan jag säga att det inte stämde. Little India i Singapore var mycket renare, lugnare, tystare och dyrare! Dessutom gde inga terrorattacker rum.

Resten av dagen gick åt till fönstershopping och jakt efter ett dykarfodral till min kamera. Men var inte riktigt beredd på att (i detta skede) spendera lika mycket på ett plasfodral som hela dykarcertifikatet kostade. Hoppas på billigare i KL.

Sofia Hoglund
Senast aktiv - från Åbo, Finland