Paradiset

torsdag 4 december 2008 Fortaleza, Ceará, Brasilien

Jag har kommit till ett ställe som jag inte visste fanns. Ett ställe som inte vet vad stress är. Detta är ett paradis.

Jag har hamnat i en by som heter Canoa Quebrada och ligger ca 15 mil söder om Fortaleza. Det går att ta sig hit med lokalbuss och det går även turistbussar som hämtar upp dig vid ditt hotell i Fortaleza och kör även dig tillbaka till hotellet i Fortaleza igen. Det går även att ta sig från Natal och hit.

Det finns inga hotell men det finns ett flertal Pousador att välja på. Jag bor på en Pousada med en underbar utsikt över havet.

Då jag är här så är det ungefär en vecka kvar innan säsongen börjar men det är ändå liv och rörelse på huvudgatan och på stranden. I denna by så finns det bara en gata och den heter Broadway. På denna gata så finns det några affärer, ett flertal restauranger med underbar mat. Vill man efter maten besöka en bar så finns det några stycken att välja på.

Stranden är helt underbar och då jag tittar åt båda håll så verkar det som att den aldrig ska ta slut. Det finns ett antal restauranger på stranden som man kan välja på och de flesta har solstolar som man kan använda. På stället jag hittade så var det väldigt bra service och solstolarna var gratis. Det fanns skåp som man kunde låsa in sina värdesaker i mot en avgift på ca 3 BRL. Även här så finns det strandförsäljare som på de flesta andra ställen men det är inga problem att få dom att gå sin väg, det är bara att säga ”nej tack” så går dom sin iväg och försöker hitta sin lycka någon annan stans.

Människorna som bor och lever här är jättetrevliga och hjälpsamma. På kvällen så var det inget problem att vandra omkring och titta, man behövde inta vara orolig att det skulle hända något. Detta ställe är ett paradis som jag sent kommer att glömma.

Mina två klasskompisar som har sin praktik i Natal och en lärare från skolan var också med och fick uppleva detta.

Frågar man inget så får man ingenting veta.

Puss

Katrin Bylund