Cao Dai och Cu Chi tunnlarna

lördag 6 december 2008 Ho Chi Minh-staden, Vietnam

Vaknade i Saigon av att min överpositiva, brittiska rumskompis steg upp. Halv 6! Det tog sedan en halvtimme för oss att gå de 400 metrarna till frukoststället eftersom hon stannade och pratade med varenda människa som erbjöd oss motorcyklar, solglasögon, turistturer, tidningar etc. Förstår inte hur nån orkar vara så trevlig...Frukosten bestod av vegetarisk nudelsoppa.

Klockan 8 åkte jag till Cao Dai templet som representerar en samling av så många religioner som de bara har lyckats klämma in. Det intressantaste var att Victor Hugo var en av religionens helgon...Templet var otroligt färgsprakande och till och med gudstjänstbesökarna var klädda i olika färger beroende på vilken religion inom Cao Dai de representerade. Katoliker var röda, hinduer va blåa och buddhister var gula. Man hade till och med ett eget språk inom kyrkan.

På eftermiddagen åkte jag till Cu Chi tunnlarna som användes under Vietnamkriget. Vi fick testa att "gå" i en förstorad version som var väldigt trång. Det var precis så att ja kunde gå med böjda knän och ryggen böjd så mycket det gick. Jag avstod från att testa de ursprungliga tunnlarna. Jag skulle helt klart inte ha rymts in och skulle förmodligen ha fastnat på mitten. Vid tunnlarna fanns också en skjutbana där man fick testa att skjuta med olika vapen. Jag var anspråkslös valde en AK47 med 10 skott (man måste köpa minst 10 skott). Den kanadensiska flickan jag var med tog 20 skott.

Dagen avslutades med mitt livs första calzonepizza...i Saigon.

Sofia Hoglund
Senast aktiv - från Åbo, Finland