Miljonar i Laos
Miljonar i Laos

Lugn i Laos

tisdag 30 november 2004 Vientiane, Vientiane Prefecture, Laos

Tiden går fort nar man har roligt. Vi befinner oss i Luang Prabang, en liten mysig stad i norra Laos men vår forsta anhalt var Vang Vieng langre soderut. Dar kom vi att stanna en hel vecka. Laos ar verkligen som balsam for trotta sjalar. Vang Vieng ar en liten stad (eller by rattare sagt) vid en flod mitt bland bergen. Det lilla samhallet ar turistanpassat på så satt att floden ar kantad av bungalows, bambubarer, små restauranger och hangmattor. Pa de sma restaurangerna rullar episoder av Friends dagarna i anda och den som trottnar på Friends kan alltid slå på någon av alla dvdfilmer som finns till handa. Istallet for stolar och bord har de flesta restauranger en slags soffor med massa kuddar och ett lågt bord dar vi halvliggande kunde inta en stark kopp Laokaffe eller nagot annat gottigt.

En av dagarna åkte vi med tuk-tuk fyra kilometer uppfor floden. Darifrån flot vi sedan nedstroms några timmar på varsin traktorslang. Langs floden stannade vi till vid en grotta, några hopptorn och diverse bambubarer. Vi flot ikapp ett par "kanadicker" och en "kiwi" som vi sedan hangde med stora delar av veckan. Det har med tubing var så roligt att vi gjorde en gång till ett par dagar senare. Vi hyrde aven cyklar en dag och tog oss fram på vackra roda grusvagar kantade av små byar fram till en stor droppstensgrotta. Vi fortsatte sedan till annu en grotta dar vi efter en hal bergsbestigning till slut tog ett dopp i den blå lagunen nedanfor berget.

Kvallarna tillbringade vi i bambubarerna vid floden fram till ca 22:30 då allt stangde och hela staden gick och lade sig forutom en patrullerande grupp man med gevar som vi formodar var goda. Annars tog vi det ratt lugnt och softade i hangmattor. Johanna provade Laomassage och skrev jobbansokningar medan Sofia gick på Laobrollop och dansade med lokalbefolkningen.

Farden till Luang Prabang tog sex timmar i minibuss och det var som att sitta på forsta parkett till en maktig naturfilm. Ta de norska fjallen och dess serpentinvagar, multiplicera med valfritt tvåsiffrigt tal och byt ut snon mot moln så får ni en hint om storheten. Lagom till lunch stannade vi till i en liten by dar vi for 10 000 kip (ca 8kr) åt de godaste potatisarna vi atit i hela vårt liv.

I går morse åt vi frukost har i Luang Prabang med en chilenska som vi lart kanna i Vang Vieng. Det var en avskedsfrukost eftersom hon skulle flyga vidare till Chiang Mai (Thailand). Annu ett av dessa avsked. Efter frukosten begav vi oss med tuk-tuk till ett vattenfall, 35 km ut i obygden. Visst var det vackert men for den som har sett Hallingsåfallet ar det inte mycket att hanga i julgranen. Men det var riktigt mysigt att bada i det kalla men uppfriskande, turkosblå vattnet. På vagen dit stannade vi till i en liten by med etniskt minoritetsfolk. Innan vi återvande passade vi på att klappa en tiger och halsa på några asiatiska svarta bjornar.

Tillbaka i Luang Prabang gick vi på den lokala marknaden. Vi åt sedan middag på matmarknaden. For fyra kronor var fick vi fylla varsin tallrik med vad och hur mycket vi ville. Det var verkligen supergott! Vi fortsatte sedan till nattmarknaden som helt klart ar något av det mysigaste vi varit med om. Dar finns sjalar, tyger, overkast, vaskor, kjolar och byxor och morkret lyses upp av alla rislampor i olika farger som också ar till salu. Som ni forstår ar det svårt att hålla shoppingmonstret i styr. Tur att man ar miljonar (i kip raknat). Apropå pengar så vaxlade vi forsta dagen till oss 2 000 000 kip i 5000-sedlar. Det var lite coolt att få dessa tjocka sedelbuntar, sallan skådade i studentkretsar/lararkretsar.

Nu på formiddagen har vi varit uppe på utsiktsberget och forundrats over landskapet. Om en stund tankte vi ta en tuk-tuk till annu ett vattenfall dar vi forhoppningsvis kan bada.

Det vore så roligt om ni kom och åt med oss ikvall på nattmarknaden. Vi saknar er! Pussar och kramar!

Johanna, Frida och Mari: en extra kram till era små knoddar i magen.

Johanna Nordin
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige