Ett kallt Hue

onsdag 10 december 2008 Huê, Thua Thien-Hué, Vietnam

Tre dagar i Hue. Första kvällen gick jag runt i staden och besökte marknaden där jag fick ett otroligt behov av två sidenskarfer. På kvällen upptäckte jag TVn i rummet och underhöll mej med discovery channel, national geographic och cartoon network.

Dag två åkte jag på kryssning på parfymfloden (direkt översatt). Det romantiska namnet återspeglade dock inte verkligheten...floden var ganska smutsig. Vi besökte tre av de kungliga gravarna och två tempel. I den första pagodan hade munken som i protest brände sig till döds under Vietnamkriget bott. De hade kvar bilen som han hade åkt i till självmordsplatsen. Dagen var äldigt kall och höll på att frysa ihjäl i långbyxor och långärmad tröja! Somnade på kvällen utsträckt över två dubbelsängar (med ett 5cm skarv i mitten), med lampan och å..klockan sju på kvällen.

Trede dagen vaknade jag alltså av CNN-nyheterna klockan 6 på morgonen. Åt mango till frukost i sängen. Efter en långt utdragen frukost och packningsritual gick jag ut för att se på Citadelllet. Där vandrade jag runt i ett antal timmar och såg på en massa tempel, slott, teatrar etc..Trodde vid flera tillfällen att jag var i Kina.

Sofia Hoglund
Senast aktiv - från Åbo, Finland