Airlie Beach och Whitsundays

onsdag 17 december 2008 Airlie Beach, Queensland, Australien

Tjenixen pa er dar hemma o Glad Jul i forskott ^^

Hoppas d e bra med er o att ni faktiskt njuter av vintern o julen som narmar sig med stormsteg ^^

Sj sa e jag o Anna tillbaka i Airlie Beach efter 2 dagars segling i den helt underbara o fantastiska ogruppen Whitsundays. For en gangs skull mar jag inte riktigt pa topp for fem ore da jag har gatt o blivit landsjuk, som sjosjuk fast pa land. Igarkvall va d dock varst sa den har dagen har vart lite battre.

Juste ja, The Whitsundays va d ju. Da jag o Anna andrade var seglingstripp fran idag till i sondags sa va d helt enkelt i sondags som jag o Anna packade varsin liten ryggsack o gick till uppsamlingsplatsen for seglingsturerna, baten gick 14.00. Vi hade valt en bat som hette Boomerang, bilder kmr komma, men senare o d va 26 passagerare pa baten. Under 2 dagar hade vi d asgott med snorkling (hahaha fan va sot man va i vatdrakt sk stinger suit o cyklop), har nog aldrig skrattat sa mkt i hela mitt liv som nar jag fick se Anna i cyklop, lr mig sj i d pa bild.

Jag o Annapanna va d enda skandinaverna pa baten o av ngn konstig anledning fick vi smeknamnen Trouble 1 and 2 av crewet under 1.a dagen (jag va 2 haha ), undrar dock varfor :P

Crewet bestod av Max, Wazza, Jed, Erin o Dave (skippern) o d forsta som gjordes efter presentation av ganget samt lite regler o instruktioner va en racerfard da d va asbra vind till Hook Island dar var forsta snorkling skulle va.

Da jag aldrig har snorklat forut tog d ett bra tag for mig innan jag fann den ratta tekniken men d va verkligen ascoolt att se fiskarna o korallreven (d va superfint verkligen), pa ett stalle va man sa pass nara reven att man kunde ta pa d med handerna (fast d far man inte eftersom reven kan forstoras), men coolt va d iaf ^^

Efter snorklingen blev d lite nachos o smasnack med lite folk pa baten for att sedan krypa in under stora presenningar o ata jattegod middag med grillad kyckling, ris o sallad, eftersom d hade borjat regna lite smatt. Som tur va lattade d upp o kvallen spenderades med en hel del stjarnskadning o smasnackandes, framst med Max, Wazza o nagra av passagerarna.
Maste saga att d va askul att halva crewet (Max, Jed o Wazza) garn aumgicks med mig o Annapanna, d va askul verkligen. Vi larde d roliga svenska ord (om d e ngn hemma som halsar er med ett leende o Tjenixen samt en uppstrackt arm i vadret, sa spela med o halsa pa samma satt ^^ :P

Pa tal om verkligen nada sa maste jag saga att jag e verkligen glad over mitt namn sa tack, mamma o pappa :P
Mitt namn har namligen skapat en hel del skratt o forvirring fran spec engelsktalande men aven alla andra lander forutom d skandinaviska nar d ska forsoka uttala mitt namn (inte d lattaste tydligen :P), blir oftast typ [myll] lr [miiiinn]. Crewet va spec hanforda av mitt namn sa d va kul haha ^^ D va asstolta nar d antligen kunde uttala d hyfsat ratt...

I forvag hade jag o Anna fatt tips om att vi skulle sova pa dack o inte i baten da d oftast blir varmt svettigt o illaluktande o tack for d tipset maste jag saga, d va hur bra som helst att sova pa dack, sov som en stock ^^

Vi blev vackta ca 6.30 pa seglingens andra dag av att motorn satte igang o efter lite frukost bar d av till den superfina Whitehaven Beach (ni maste soka pa efter bilder pa Google tills jag har lagt upp mina bilder ;) Gar knappt att beskriva hur fint d va, sanden va alldeles vit o i princip lika finkornig som mjol, dock hade jag en helt annan bild i huvudet pa hur stranden skulle va (hade fatt hora manga gladjerop fran backpackers som vi har mott pa vagen) sa blev lite besviken pa ngt konstigt vis iaf, men d va haftigt o jattefint iaf. Nar vi kom tillbaka fran badandet o solandet at vi en god lunch for att sedan segla bort for att gora ytterliggare en snorklingstur. Jag fick se en massa fina fiskar (dock inte en enda clownfisk :( men blev anda mest imponerad av den forsta snorklingen, kanske for att d va forsta gangen ngnsin som jag gjorde d...

Under eftermiddagen solade vi pa dack o bara myste, umgicks en hel del med halva crewet o bekantade oss med nagra av passagerarna.

En nackdel med att aka sa manga pa en sanhar bat e dock att man inte kan komma alla lika nara som t.ex. hur d va o blev pa Fraser. For att va helt arlig sa presenterade man sig inte ens for alla, men d blir nog latt sa dock e jag radd for.

D va hur fint vader som helst pa var andra dag o efter snorklingen o lite middag (i solnedgangen lr iaf halva) bar d ivag till South Molle Island dar d fanns en resort o en backpackerbar som eg inte va till for var bat, men som alla fran Boomerang gick till iaf, lr alla forutom jag o Anna som somnade i nagra solstolar vid hotelets pool... Efter att ha badat o vart i solen hela dan samt vart uppe fran ca kl 06.00 va vi helt doda redan kl 20.00 pa kvallen. Jag o Annapanna akte dock tillbaka till Boomerang baten vid 22.30 for att markera ut bra "sova pa dacket" platser. Anna somnade som en stock direkt men jag va inte fullt sa trott sa va uppe ett litet tag till, precis nar jag hade somnat blev jag dock vackt av en LA-bo o d blev en valdigt lang o intressant pratstund om bl.a. hur stora skillnader d finns lander o folk emellen (bl.a. seder o beteende). Efter en extremt skon massage kunde jag dock somna vid ca 1.00 tiden...

Pa tisdagsmorgonen o den morgon som vi skulle tillbaka till Airlie Beach (igar) vakande jag vid ca 7-tiden.
D e fascinerande hur fort d blir varmt har borta, sa fort solen gar upp blir d i princip stekhett till skillnad fran Sverige da d inte borjar bli hyfsat varmt forrens vid 10-tiden pa fm...

Nagra badade men jag o Anna passade pa att forbattra brannan lite efter frukosten o vid ca 10.30 tiden va vi tillbaka i Airlie Beach med vetskapen om att vi skulle se nastan hela ganget igen pa kvallen da d skulle bli en liten batfest for oss pa Boomerang pa samma hostel som jag o Anna skulle stanna pa (Beaches). Saltvattniga o extremt ofrascha (kunde inte ta ngn dusch pa baten) gick jag o Anna o at en jattegod lunch pa ett cafe som har kommit att bli av en liten favorit har i Airlie Beach ^^ o efter lunchen av d incheckning pa samma hostel som vi bodde pa natten innan var seglingstripp.

Eftermiddagen spenderades sovandes samt duschandes (ah vad skont d va att antligen fa kanna sig ren o frasch igen ^^) o efter lite middag va d tankt att vi skulle gora oss i ordning for att fa traffa hela Boomerang ganget. Men gissa vem som kom o blev landsjuk just da, om inte jag... Sa jag madde skitdaligt med illmaende, extremt magont, yr o kanslan av att jag va pa en gungig bat... Sa hela kvallen spenderade jag liggandes i sangen o madde svindaligt medan Anna efter ett litet tag o overtalning kunde ga ner till Boomerang ganget (gramer mig fortf for att jag inte kunde traffa alla for kanns inte som om man har fatt ett bra avsked till ngn eg...). Men e sa mkt att gora at saken eg...

Idag mar jag fortf skit, gungandet har inte slappt o har fortf en del magont, forhoppningsvis slapper d snart ^^
Dock har jag o Annapanna lyckats fa lite saker utrattat med fixat boende pa Magnetic Island dom kmr bli vart nasta stopp o dar vi kmr kunna stanna i 4 dar o mkt glassatande (asgott ^^).

Nu ikvall vantar lite tvatt som ska hangas for att torkas samt middag o kasnke en kaffe pa ngt mysigt cafe dar vi aven ska skriva en massa julkort (kmr sakert komma fram i mitten av januari men d e tanken som raknas :P). Sa juste ja, nara o kara (tanker framf pa Farry, Tora, Ali o Hampus, sms.a er gatuadress o postadress snarast till mig e ni snalla (kostar lika mkt som om jag vore i Sverige sa dvs. nada ^^).

Imorrn ska jag o Annapanna vidare till magnetic Island dar vi som sagt stannar i 4 dar, efter d blir d vart nastsista Australienstopp (Cairns) dar vi aven kmr att fira jul o sen blir d Melbourne i 3 dar som galler.

D e verkligen laskigt hur tiden gar sa fort nu, snart e halva resan till anda o tiden bara flyger forbi :O Men vi har d bra har borta iaf, forutom landsjukan da ju ^^

For er som garna vill lasa mer om mitt o Annas aventyr, ga in pa Annas Alias pa resdagboken som e: anna.smulan.jonsson :)

Ta hand om er o som sagt, njut av den svenska julen o ledigheten som vantar!

Stort kramkalas

My Petersson