Cairns och Melbourne Del 1

söndag 28 december 2008 Melbourne, Victoria, Australien

Halla alla glada o God Jul i efterskott pa er ^^ Hoppas att d e bra med er o att ni riktigt har gottat er i den underbara svenska julmaten o allt som hor till ;)

Sj sa befinner jag mig i Melbourne for tillfallet o sa sant som d e sagt sa e denna sondag den allra sista dagen for mig o Annapanna i Australien, for imorrn bar d av till Auckland, Nya Zeeland. Vi har i princip gjort halva resan (exakt pa tisdag kvall/onsdag morgon e den gjord) vilket kanns helt galet! Tiden flyger forbi alltfor snabbt verkligen. Men aja, har sorjt lite att vi ska ivag fran detta underbara land men istallet for att sorja har jag nu bestamt mig for att vanda pa steken o istallet se fram emot o langta som tusan till Nya Zeeland o Sagan om Ringen landet :P

Jag mar bra iaf, har dock haft d lite stressigt den sista veckan, blir tyvar sa i storstader e jag radd for.

Senast jag skrev va ju natten till julafton som inte alls blev som varken jag lr Anna hade tankt oss tyvarr. Grundiden va eg att vi skulle ta en helslapp dag med shopping, sconesfrukost o bara njuta. D blev ist en vanligt grotfrukost da Gilligans (hostelet som vi bodde pa) saknade ugn samt stress o press for att rulla kottbullar, steka skiten o sedan inhandla grotingredienser. Men men... Vi sjong en hel del julsanger under kottbullsrullandet o stekandet men d blev jakligt goda dock sa d blev helt ok iaf. Pa kvallen hade vi stamt traff med 2 helsingborgare (Anna o Christan), 2 trelleborgare (Martin o Linus), 3 goteborgare o en annan Martin som jag inte riktigt vet vart han kom ifran + 3 engelsman pa Linus o Martins hostel utanfor stan. Efter att ha hjalpt till med julmaten + forsokt ringa halva slakten (fick ej tag pa ngn... :() vankades d ett helt ok julbord med bl.a. sill, eget gjorda kottbullar :P, skinka som inte alls smakade som den hemma, pepparkakor, nagra klunkar julmust o Ahlgrens bilar bl.a. Lite sang blev d dessutom sa d va trevligt d ^^ Efter julmaten blev d julgrot (som jag hade gjort hyfsat ok faktiskt, forutom att jag lyckades branna den ngt dock). Som tur va fick jag efter detta tag pa nagra familjemedlemmar ^^ o efter detta blev d en kort utgang till en bar i stan. a jag o Anna sa smart hade bokat en tripp till Stora Barriarrevet tidigt dagen darpa gick vi tillbaka till Gilligans med Anna o Christian (d bodde ocksa dar) vid 2.00-2.30 tiden pa morgonen.

Pa torsdagen o juldagens morgon blev d att ga upp i ottan (5.30 :O) da jag o Annapanna hade tagit en dagstur till Stora Barriarrevet for att snorkla. Helt slutkorda av for lite somn under natten bar d av pa en liten (tog eg 120 pers men hade denna dag 70 passagerare) men frasch bat akte vi ut pa en guppig o svajig batfard for att ta oss ut till ett av de yttre reven i Stora Barriarrevet. Maste papeka att d fanns pa tok for manga sjosjuka asiater pa baten vilket gjorde att man inte heller madde pa topp men men. Vi fick pa oss helskona snorklingsdrakter o efter mkt skratt (ja, d e fortf kul att se Anna o mig sj i en stinger suit) blev d snorkling. Maste dock erkanna att jag blev riktigt besviken av d revet, visst va d lite coola koraller o fiskar men va inte sa varst mkt battre an snorklingen i Whitsundays. Efter en del snorkling blev d en asgod buffe o sen bar d av till ett ytterliggare rev som inte sag mkt ut for ogat nar man kom dit men ojojoj vad coolt d va :) Man simmade sa nara fiskarna (precis som forsta snorkligen i Whitsundays) men korallerna o fiskarna va sa fargglada o haftiga. Da varken jag lr Anna hade sett en "Hitta nemo fisk" alias clowndfisk hangde vi pa en av de som jobbade pa baten for att han skulle visa vart d fanns ngnstans. Jag tog d lite lugnt o slackade efter den lilla guidningen vilket gjorde att Anna sag en clownfisk men inte jag, e d inte lite typiskt? Sa jag far noja mig med filmen o vykort ist tyvarr. Nu har Anna sett kangrusar, en skoldpadda o en Hitta Nemo fisk, vad har jag sett, jo en sting rey som jag trodde jag va ensam om att se men icke san icke, gladjen forsvann idag da Anna berattade att hon ocksa hade sett en, SA typiskt. Dock sag jag stingrockan pa asnara hall vilket Anna inte gjorde mohahaha :P

Efter andra snorklingsturen bar d av tillbaka till hamnen i Cairns med lite champagne, bara for att fira att d va Australiensarnas julafton ^^

Kvallen bestod i att va heldod o packa vara saker, meningen va eg att vi skulle ha traffat Anna, Christan, Martin o Linus igen, men vi va helt slutkorda helt enkelt o eftersom vi skulle upp pa tok for tidigt morgonen efter (06.00) da vi skulle ta ett inrikesflyg till Melbourne blev d att fixa sin packning o sedan ta o sussa sa gott ^^

E lite misstanksam mot d har internet sa postar d har inlagget o skriver sedan forts pa min o Annas resa ^^
Kram sa lange ;)

My Petersson