Kaos i Laos

lördag 4 december 2004 Vientiane, Vientiane Prefecture, Laos

Gårdagen var en MYCKET lång dag. Det var obehagligt att behova vackas av vackerklockan och det slog oss då att ni formodligen inte sitter hemma och dricker glogg, adventsmyser och tittar på julkalendern hela dagarna. Ni drabbas antagligen av detta oljud nastan varje morgon. Anledningen till att vi stallt klockan på 05:40 var att vi ville gå ut och se munkarnas procession genom staden då de får sin dagliga mat till skanks av lokalbefolkningen (och aven av en del turister). Det var coolt att se men det var aven lite kyligt dar på morgonkvisten så vi fick anvandning for våra nyinkopta vintermossor.

Efter frukost checkade vi ut från vårt guesthouse eftersom vi beslutat oss for att lamna Luang Prabang. Vi var ratt nojda med att åka. Sofias rastloshet blev så stor sista dagen att hon till och med gick med på att spela Rummy med Johannas två kortlekar som legat ororda i packningen i tre månader.

Visst var det maktigt att återigen fardas i bergstrakterna men den har gången var vi lite val medvetna om bussens skrikande bromsar, bristen på vagracken och att mittgången var full av plastpallar dar en del resenarer fick sitta. Uppe på taket strax bakom våra ryggsackar hade de spant fast ca fyra kubikmeter aggkartonger. Tre timmar forsenade anlande vi i morkret till Vientiane. Från busstationen tog vi en tuk-tuk in till staden och dar borjade det eviga letandet efter bra och billigt boende. I och med att gransen till Vientiane just oppnats igen var de flesta stallen fullbokade. Vi var trotta och hungriga så nar vi till slut hittade ett guesthouse checkade vi in, duschade och gjorde oss klara for att ata en efterlangtad middag. Det var ungefar i det har ogonblicket Sofia konstaterade att hennes myntbalte med pass, pengar och VISA-kort var borta.

Vi forsokte få killen i receptionen att ringa till busstationen men han bara envisades med att det fanns for många busstationer och han ville att vi skulle saga vilken vi kommit till. Och hur skulle vi kunna veta det? Till slut forstod han att han inte hade något val. Har delade vi på oss och vi valjer darfor att skildra kvallen var for sig.

Johannas kvall.
Medan Sofia gick ivag for att se om hon tappat baltet på vag från tuk-tuken fortsatte jag att diskutera med killen om vilken busstation vi troligtvis kommit till och vi enades till slut om att vi formodligen kommit till den nybyggda norra busstationen. Vi bestamde aven att om Sofia kom tillbaka tomhant så skulle hon tillsammans med honom åka ivag på motorcykel for att leta efter det. Det var har jag forstod att jag under hans frånvaro i så fall skulle ta over i receptionen eftersom han var den ende som jobbade den kvallen. Han visade mig var nycklarna fanns och vilka rum som var lediga och vad de kostade. Han visade aven var telefonen fanns och vad jag skulle svara. Sofia kom tillbaka tomhant tyvarr. Hon och killen åkte ivag. Jag hoppade upp bakom disken och vantade på att forsta kunden skulle komma. Efter en liten stund borjade det kannas olustigt att sitta dar bakom disken. Jag kande mig lite som en inbrottstjuv så jag tog nycklarna och satte mig i soffan och kollade på tv istallet. Det kom ju andå aldrig någon. Tiden gick i snigelfart men så lange de var borta fanns ju andå hoppet. Jag tankte ut hur vi skulle gora om hon inte hittade sitt pass men jag var egentligen aldrig så orolig for jag vet att allt ordnar sig. Det blir bara lite mer omstandigt. Efter en timme såg jag i ogonvrån Sofia och killen komma tillbaka.

Sofias kvall.
Ja, det var ju en tidsfråga, var min forsta tanke. Det kandes verkligen tugnt och jag tyckte synd om Johanna. Jag vandrade tillbaka samma gator som vi gått på. Det kandes dock ratt meningslost. Det var morkt och jag visste att vaskan hade varit stangd hela tiden. Nar jag kom tillbaka hade Johanna tydligen gjort upp med...vi kan kalla honom Killen, att han skulle kora mig till busstationen. Stationen låg fyra kilometer ut i morkret och nar vi narmade oss frågade Killen om jag kande igen mig. Jag hade ingen aning så jag nickade. Stationen låg ode så nar som på några kvarglomda resenarer. Killen frågade runt och jag lyckades snappa upp att bussen inte fanns på stationen utan vid något garage 30 minuters fard ut ur staden. Vi hoppade på motorcykeln igen och jag forstod snart att vi var på jakt efter garaget. Vi snirklade omkring på smågator och jag borjade undra vilken av oss som var mest orolig. Johanna som plotsligt drev ett guesthouse, Killen som lamnat ut sitt guesthouse till en frammande svenska eller jag sjalv som undrade var i hela friden vi var på vag. Killen verkade uppriktigt orolig over mitt pass och for att gora historien kort så hittade vi till slut fram till garaget. Det var egentligen stangt men vi blev inslappta och visade till bussen som tyvarr var låst. En av mannen hamtade en stor trapall som jag kunde klattra upp på och på så satt ta mig in genom forarfonstret. Jag trevade mig fram i den morka bussen och dar mellan våra saten drog jag fram mitt myntbalte med pass, pengar och VISA-kort. Jag ropade till Killen och han tjoade och vrålade "Congratulations for you!!!" flera gånger och hoppade av gladje liksom jag. Det var en gladjefard tillbaka och en lattnadens kram då jag traffade Johanna på guesthouset, som hon for ovrigt hade skott ypperligt.

Vid halv elva hade vi antligen fått något i magen och vi dråsade utmattade i sang. Dagen i dag har varit riktigt bra. Vientiane ar en vacker stad. Vi har besokt en marknad, kollat in lite tempel och monument och hunnit med en dammsugare och en ask Tenor på Scandinavian Bakary. Dar laste vi aven de purfarska nyheterna från DN den 13,14 och 21 november.

Om en timme satter vi oss på en expressbuss till Bangkok. Storstadspulsen lockar. Bangkok, Bangkok, here we come!

Johanna Nordin
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige