Auckland-Thames-Rotorua

lördag 3 januari 2009 Rotorua, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Hej alla dar hemma! Hoppas att d e finfint med er for jag mar for en gangs skull inte pa topp alls!

I torsdags blev d lite chill med Bjon o Erik pa kvallen, dock till alltfor sena kvallstimmar vilket gjorde att jag o Anna fick sova pa tok for fa timmar innan vi stressade ivag fran vart fina boende till d stalle dar var grona Kiwi Experience buss skulle komma o hamta oss for att ta oss ut till Mercury Bay (Whitianga). Har ju berattat lite om bussen men vad jag inte visste senast jag berattade om kiwi va att d e typ guidade turer varje dag som alla busspassagerar far ta del av samt att vi har garanterat boende 1 natt pa varje stopp vi gor, dessutom att typ alla aktiviteter som man kan tankas gora fixar Kiwi o fixar at en, d e jakligt bra ^^ D guidade turerna tar val lite tid, man stannar pa en hel del olika stopp o tittar pa typ sevardheter men d e bra d med for d mesta. Hur som helst sa tog vi bussen tillsammans med typ 25 andra ungdomar igar o akte ut till Hahei beach (jag o Anna hade eg velat aka till en askand Hot Water Beach, d e en varmvattensstrand som man kan grava ner sig i sanden o bli omsvarmad av harligt varmvatten pa^^ men d fick bli Hahei Beach ist som inte va fy skam, va verkligen asvackert! dar stannade vi ca 3 tim o jag o Anna som va astrotta av somnbrist o stress pa morgonen for att hinna med bussen o hitta till ratt upphamtningsstalle bestamde oss for att ga till ett cafe ist. Dar hande d som absolut inte fick handa! Anna bestaller en islatte med glass i som visade sig innehalla notter... For er som inte vet sa e Anna ASallergisk mot alla slags notter. Sa efter mediciner o spruta skyndade vi oss ivag till busschaufforen som ringde ambulans. Da hahei beach befinner sig i mitten av ingenstans tog d ett tag innan den "ratta" ambulansen kom, forst kom brandman, sen kom en annan ambulans o efter kanske 30 min sisadar kom antligen den ratta ambulansen. Anna madde vid d har laget riktigt daligt (svullen tunga, valdigt svart att andas o darrade smat skalvde) men hade som tur va (vagar inte tanka pa vad som annars hade kunnat handa) med sig akutmediciner som dampade den varsta allergichocken. Hur som helst sa blev d ambulansfard (jag satt i framsatet...) till Thames, ca 8 1/2 mil fran Hahei. Da Anna blev samre i ambulansen fick hon syrgas i flera min... Ca 2 1/2 timme efter att Anna hade fatt i sig notter kom vi fram till sjukhuset dar Anna snabbt blev omhandertagen av kunniga doktorer, jag som va anhorig just da, fick massa uppgifter o papper att fylla i. Dock blev Anna battre ganska sa fort o ca 3 tim efter att vi hade kommit in pa sjukhuset fick vi ga darifran.
Da Kiwi bussens destination va flera mil fran Thames o Hahei (Thames ligger narmare Auckland) va vi tvungna att hitta ett boende i Thames over natten vilket visade sig va lattare sagt an gjort. Efter att jag hade forsokt med 4-5 boenden fick vi hjalp av sjukhuspersonalen med boende o fick tillbringa natten pa ett hostel previs bredvid sjukhuset, eg tankt for anhoriga till sjuka som befann sig pa sjukhuset lr for d som skulle opereras... 21.30 fick vi iaf ga till hostelet dar jag o Anna fick varsitt enkelrum (da alla dubbelrummen va upptagna), maste erkanna att d va lite konstigt att tillbringa natten sj efter att ha sovit i samma rum som Anna i over 6 veckor... Vi knappt hade atit ngt pa hela dan fick vi skynda oss ner till d lilla samhallet (Thames va verkligen en liten hala) dar vi som tur va o d va nastan pa sekunden, fick i oss lite MCDobalds mat innan d stangde (22.00)... Trotta av en extremt lang o pafrestande dag bar d ivag till hostelet efter maten, dar jag efter en lang dusch, antligen fick sova. Dock blev somnen ej tillracklig da alarmet pa telefonen ringde redan 6.45 pa morgonen (somnade strax efter 01.00) for att jag skulle forsoka fa tag pa var buss foretags huvudkontor. Min mobil e ju sparrad (jakla saldotak...) sa vi forsokte med Annas mobil men da hon inte hade tillrackligt med pengar dog telefonen innan vi hade fatt bekraftat om vi ens kunde hinna med samma buss som vi hade akt med dagen innan. Sjukt stressade (bussen skulle lamna Whitianga 7.30 pa morgonen) skyndade vi oss in till narmaste telefonkiosk o cafeer for att forsoka fa tag pa Kiwi Experience an en gang utan att lyckas... Klockan tickade pa o vi visste ju inte hur lang tid d tog for bussen att ta sig till Thames, men efter 50 min lyckades vi antligen fa tog pa huvudkontoret dar vi fick informationen om att vi 40 min senare skulle befinna oss pa ett helt annat stalle med hela var packning for att bli upplockade av bussen. Da varken jag lr Anna hade fatt i oss ngn frukost lr gjort oss iordning for att mota dagens alla utmaningar (hade bara hoppat i kladerna pa morgonen for att forsoka fa tag pa Kiwi da vi visste att d va bradska) skyndade vi oss in till en supermarket, kopte frukost o halvsprang tillbaks till hostelet dar d bara va att hamta packningen o ge oss ivag till upphamtningsstallet, klockan va nu nara den tid da bussen skulle komma, sa eftersom Anna hade fatt restriktioner att inte stressa halvsprang jag i forvag till upphamtningstallet med ca 25 kg packning, maste vart ngn km, kanske 1 1/2-2 fran hostelet, alltfor att inte missa bussen! Som tur va kom bada i forvag innan bussen kom sa vi hann med den iaf, vilket va asskont, hade annars fatt andra var resplan vilket skulle vart lite knepigt da bussarna inte gar varje dag...
Efter ng timmes bussresa blev d vandring i Karanghake George (fin natur o en grotta) i en timme o efter d blev d bussfard i princip anda till Rotorua (blev ngt lunchstopp samt ett annat sevardsstopp som jag o Anna hoppade pga trotthet). Som tur va blev vi avslappta tidigare av busschaufforen (innan gruppens sevardshetstur va klar) o da Anna hade fatt restriktioner om att inforskaffa mediciner blev d snabba tag for att fa tag pa d o efter apoteket blev d mathandlande. Vid d har laget va vi bada helt slutkorda (jag hade nara till migran, den brot som tur va inte ut), jag va lr eg e helt mentalt slutkord, d senaste dygnet har vart en vad varre i mitt liv, framst for alla stress o press samt den orolighet jag har kannt for Anna. Sa efter mathandlandet lyckades jag fa en tupplur pa ca 2 tim (oj vad behovligt d va) o sen blev d matlagning samt internet!

Men for att sammanfatta hela spektaklet, jag e helt mentalt slutkord o skulle eg behova 24 timmars somn o bara lugn o ro o ensamhet, for att forsoka smalta d som har hant! Har inte haft tid til;l att smlat den varsta chocken an sa e helt nere o nara tilll grat hela tiden (asjobbigt verkligen!) Dock far jag noja mig med ca 7 tim somn o ingen ensamhet men d blir nog bra iaf. Hur som helst, alla ni som laser d har far valdigt garna skicka lite uppmuntrande sms till mig (kan ju tyvarr inte svara pa d men iaf ;) for sahar daligt som jag mar o har matt just nu va ett bra tag sen som jag senast madde. Nu ska jag o Anna va superduperforsiktiga framover iaf, inga fler islattes for Annas del o def ingen mat ens med: kan innehalla spar av notter i. For jag gor fan inte om d har senaste dygnet i forsta taget!

Aja, jag mar ju inte fysiskt daligt iaf o att jag kanner som jag gor nu gar forhoppningsvisover med lite bra musik (Kings of Leons nyaste: Use Somebody samt deras Sex on fire samt lite Coldplay ^^). Ska aven forsoka fa en god natts somn pa d.

Sa, nu har jag vart negativ o klagat av mig sa d racker! Imorrn bar d av till Waitomo dar jag o Anna ska prova pa Black Water Rafting (man aker i sk tuber genom coola grottsystem). Waitomo e nog framst kand for en grotta dar d finns en massa sma glowworms (lysmaskar) i grotttaket. Sa d ska bli riktigt skoj! I Waitomo blir d bara 1 natts stopp o sedan bar d av till Taupo dar tanken va att vi skulle stanna i 3 natter, men d gar nog inte pga bussystemet sa d blir troligtvis 2 ist.. Men d blir nog bra tror jag! Nu vantar snart en skon sang pa ett av d frashare hostel vi har stannat pa (X Base Hot Rock) vilket ska bli hogst efterlangtat!

Juste ja, bara 5-6 dar tills min mobil kmr funka, sa att ni vet ;) Ta hand om er darhemma o njut av helgen som nalkas! Jattestort kramkalas pa er

My Petersson