Taupo

tisdag 6 januari 2009 Taupo, Waikato, Nya Zeeland

Halla alla dar hemma! Hoppas ni mar prima o ser fram emot skolan som borde lr snart ska borja ;)

Sj sa e jag o Anna i Taupo for tillfallet (en asmysig liten stad 2 tim efter Rotorua)...

D blev snabba ryck fran Rotorua i forrforrgar (ingen sovmorgon dar inte...). Men dagen blev en riktig chillardag med en forflyttning fran Rotorua till Waitomo. Pa vagen gjorde vi en av d underliggare stoppen da vi stannade till vid Agrodome o en farmshow (dar vi fick se far, en kossa o hundar upptrada), va riktigt skumt d! Sedan blev d lite grillad korv pa ett litet aventyrsstalle dar man kunde om man ville fa hoppa bungyjump, gunga i ngn jattestor stallning, aka racerbat osv. Jag o Anna chillade medan flera av d andra i gruppen som da va minimerad till 14 personer (flera fran Auckland valde att stanna kvar i Rotorua...) hoppade o aventyrade sig. D blev aven ett stopp for att titta pa angorakaniner o pa en fin bro... Vi anlande till Waitomo pa eftermiddagstid vid ca 16-tiden o jag som va helt slutkord (fortf fran ambulansfarden o sjukhusvistelsen i Thames) tog en liten tupplur pa 2 tim. Efter d va tanken att vi skulle ata bbq med resten av kiwi experience ganget men da vi va astrotta lagade vi lite egen mat o bara myste o spelade spel. Pa morgonen darefter, alltsa i sondags (inte i lordags som jag trodde o skrev i d senaste inlagget blev d black water rafting, kl 8.00 blev vi (12 av 14 fran bussen) hamtade av black water rafting foretaget for att fa instruktioner o fa pa oss extremt fina vatdrakter (skulle ju befinna oss i vatten o grottor i typ 2 tim) o hjalm, en helt underbar utstyrsel helt enkelt ^^ Trotta av for lite somn akte vi ivag till grottorna dar vi i ca 1 1/2 timme fick vada oss igenom ISkallt vatten, flyta omkring i sma gummidack o bara forundras av tusen o ater tusen sma lysande glow worms (d va som stjarnor pa natthimlen nastan). Svincoolt :) Trotta av stromt o iskallt vatten akte vi tillbaka till black water rafting foretagets lokaler o fick i oss lite varm soppa. Hela upplevelsen va riktig cool verkligen o vart pengarna som vi betalade ^^

Vid lunchtid akte vi sakteliga mot Taupo som vi kom fram till vid 14-tiden efter att ha tagit en svang forbi jattefina Huka Falls (stort vattenfall med gronblatt kristallklart vatten).
Sa fort vi kom fram till Taupo stack Anna for att skydiva (ngt hon bestamde sig for att gora i princip innan vi akte fran Sverige) o jag gick o handlade middag samt tog en lang valbehovlig dusch :) For er som undrar varfor jag inte valde att skydiva - har inget behov av d faktiskt. Pa kvallen hade hela Kiwi bussen bestamt oss for att ta en utekvall o ses pa en irlandsk bar till att borja med. Jag o Anna som hade borjat stifta bekanskap med 2 nya passagerare pa bussen (norrlanningarna Bernard o Marcus) valde att komma lite senare pa kvallen efter lite pasta bolognese. Vid 21-tiden o efter lite forvirring kom vi iaf fram till puben dar d andra befanna sig pa o dar spelades d olspelet o vi bara umgicks o myste. Efter ngn timme valde vi svenskar att ga vidare till hostelet dar vi bor pa nu (X Base Backpackers Taupo)'s bar dar vi mottes av en stor chock da vi motte Erik o Bjorn fran nyar ^^ Kvallen spenderades med Bjorn, Erik, Marcus, Bernard o 2 andra svenska tjejer, festandes, dansandes till bl.a. min o Annas stora gladje: Mamma Mia o Sex of fire med Kings of Lions. Vid 1-tiden pa kvallen gick jag o Anna o knot oss for att ta en superlang sovmorgon o inte ga upp forrens ca 12.30. Dagen va eg planerad for lerbad med Bernard o Marcus (Anna o jag hade last i Lonely Planet att bade Taupo o Rotorua va utmarkta stallen for att bada lerbad pa) men vi drog en nitlott da vi fick reda pa att man inte kunde gora d har i Taupo pa deras spa. Sa dagen har eg bara spenderats genom att strolla runt pa gatorna har i Taupo o chilla o ta d lugnt. Nu vantar ytterliggare ngn tim internet for att sedan ata lite rester fran gardagen, sedan blir d kanske bio med killarna, annars blir d nog lite resplanering o chill, ganska behovligt tror jag. Imorrn bar d av 9.20 till River Valley dar vi stannar en natt, har verkligen ingen aning om vad man gor i River Valley men d blir nog bra iaf haha ^^.

O om 2 dar kmr vi till Wellington dar vi forhoppninsgvis stannar i 3 natter, ska forsoka traffa Martin o Linus fran julafton igen som ska stanna dar 1 natt som ska vidare till Asien efter d :)

For ovrigt sa mar jag mkt battre nu (behover ytterliggare ngn chilldag tror jag dock) men Annas allergichock va riktigt jobbig for mig o jag tog d hart... Anna mar iaf bra nu vilket e asskont.

Nu har vi spenderat en vecka har i Nya Zeeland o d e bara att konstatera att tiden flyger forbi pa tok for snabbt. Jag o Anna kmr ju snart hem for skjutsingen... bade positivt o negativt e d haha ^^ Men ah, ska inte tanka pa hemgangen an. Har mkt underbart som vantar :) Btw sa kan man se Tongariro berget (ett snoklatt berg) fran terassen pa vart hostel samt toppen pa Sagan om Ringens's Mt Doom (d e lite coolt faktiskt ^^)

Juste ja, Ali, forlat att jag inte skrev i d forra inlagget men fick hela ditt sms. Tack :D

Ta hand om er darhemma nu o mys o va snalla mot varandra! Stort kramkalas

My Petersson