River Valley o Wellington

lördag 10 januari 2009 Wellington, Kiriwhakapapa, Nya Zeeland

Tjenixen alla glada! Hoppas d e finfint med er ^^

Sj sa befinner jag mig for tillfallet i ett regnigt o blasigt Wellington!

I onsdags kvall, sista kvallen i Taupo, blev d tyvarr ingen bio med killarna utan lite resplanering o chill ist, d va iofs skont d med ^^ Torsdagsmorgonen bestod av en hyfsat tidigt uppgang (har iofs vart med om varre men iaf) for att hinna med Kiwi bussen till River Valley. Da Markus o Bernard skulle stanna i Taupo blev d tyvarr inget avsked pa morgonen da vi akte (for att d lag o sov) men smarta som jag o Anna va, skrev vi en liten hejda lapp till d, facebook finns ju alltid menar jag.

Dagen blev en riktig segardag da hela bussen akte till Tongariro National Park (Mt Doom finns dar bl.a.) pa formiddgaen for en liten vandring pa 2 tim. D va hur fint som helst, kandes nastan lite som svensk sommar i fjallen fast avrmare o med palmer ^^ Vi gick till ett vackert vattenfall o sedan blev d tillbaka vandring till bussen. Dagen fortsatte med att sakta men sakert ta oss bort till River Valley som vi anlande till pa eftermiddagen/kvallen. Trotta o sega av bussfarden checkade vi in pa River Valley Adventure Lodge (man kan rida pa hastar, gora forsranning o massa andra saker dar...). Kvallen va tankt till att hela busslasten skulle gemensamt ata en traditionell engelsk middag med roast o yorkshire pudding, men da jag o Anna e annu mer forsiktiga pga hennes allergi numera hoppade vi middagen for att gora lite egen pasta. River Valley bestar eg bara av dalar, far o hostelet (fanns inte ens med i Annas LP bok o da e d litet!) men d va riktigt fint o lugnt dar. Valdigt fridfulllt med massa grona kullar som omringar hostelet samt en liten flod som rann forbi. Efter middagen o lite te tog jag o Anna ut vara sovsackar, la oss mitt pa grasmattan, o kollade forundrat pa den fina natthimlen med tusentals stjarnor, tills vi dackade for att sova ngn timme under den stjarnklara himlen ^^

Man marker att man har kommit till NZ nu for kvallarna kan bli riktigt ruggiga o kalla, spec i River Valley... Men ska inte klaga haha. En fagel viskade i mitt ora att d e - 15 grader hemma :P

Pa fredagen blev d en seg solarfm da vi vantade pa att ca halva ganget fran bussen skulle bli klara med sina aktiviteter. Sa solande o badande i den iskalla men kristallklara floden blev d ^^

Eftermiddagen bjod i princip pa en bussfard utan stopp (forutom lunchstopp) till Wellington dit vi kom fram pa kvallen.

Anda fran d att vi va pa vag till Taupo har vi fatt reda pa att busstrackan pa sydon oftast ar valdigt "busy". Jag o Anna som skulle byta buss i Wellington (d flesta stannade bara 1 natt i Wellington) va da tvungna att boka en ny buss, dels fran Wellington o sedan en annan fran Nelson (vi ska namligen paddla kajak i Abel Tasman National Park e d tankt). Lata o naiva sket vi att boka en ny buss i Taupo o i River Valley men da vi fick hora "skrackhistorier" fran bl.a. busschaufforen Rangi (asskon verkligen ^^) om att d va nastan 20 pers som stod pa vantelista for att aka buss pa sydon tog vi mod till oss o kontaktade Kiwi under ett stressigt lunchstopp pa vagen till Wellington o som tur va kunde vi boka bussar d datumen som vi ville ^^ Annars hade vi, om vi hade haft extrem otur, vart tvungna att stanna har i Wellington lr Nelson flera dar extra vilket vi varken har tid lr lust till... Men som tur va slapp vid ^^

Vi ankom till Wellington vid middagstid i torsdags iaf o d forsta som gjordes va att matshoppa samt fixa lite god couscoussallad till middag. Efter d blev d lite vandring har i staden, for att sluta med latte o muffins fika ^^

Igar fredags blev d en rejal shoppingdag for mig o Anna, eg dne forsta riktiga. Sa nu e jag en klanning o 2 toppar rikare, dock e planboken laskigt mkt tunnare... Men ah, d e d vart :P

Pa kvallen lagades d troligtvis den lyxigaste middagen pa var resa, potatis, lax o en god sas ^^ Mums filibabba. Efter middagen blev d lite chill pa rummet da vi blev avbrutna av en knackning pa dorren... O vilka va d om inte Markus o Bernard fran Taupo ^^ Galet overraskade men glada blev vi, sa nu har vi ytterliggare 2 svenska grabbar som vi kan umgas med har i Wellington o forhoppningsvis foljer med oss pa var resa pa sydon. Kvallen slutade iaf med att vi tillbringade ett flertal tim pa internet for att bl.a. fixa boende pa Koh Chang o Bangkok, sa nu e boendet for hela resan klart vilket e asskont ^^

Idag har jag o Anna inte gjort ett jota. Blev en lang sovmorgon med en seg frukost for att dumpa oss framf internet...

Eftermiddagen ska dock bli betydligt mer spannande da jag o Anna ska ha pannkakskalas o traffa (forhoppningsvis) Martin o Linus fran Cairns o julafton ^^ Sa d ska bli skoj ^^ Nu vantar dock lite mathandlande o lunchatande :)

Imorrn blir d den tredje o sista dagen har i Wellington. Forhoppningsvis sa kan vi umgas lite med Markus o Bernard ^^ Pa mandag blir d en extremt tidig uppgang da bussen som tar oss till baten till sydon gar 07.00 :O

Forta stoppet pa sydon blir iaf Nelson, sedan blir d lite paddling i Abel Tasman for sedan ytterliggare 1 natt i Nelson.

Juste ja, mobiljakeln funakr fortf inte. sa nu amste jag ta i med hardhandskarna o kontakta Tele2 snart... D e lite svara att na d tider jag vill na d pa. men sa att ni vet iaf :)

Jag har d bar har borta iaf ^^ o langtar inte efter morkret o kylan som finns hemma! ha d bast o ta hand om er! Stort kramkalas

My Petersson