Mauri kultur och karaoke..

fredag 16 januari 2009 Nelson, Nya Zeeland

Da har vi haft var forsta skolvecka har i Nelson och det ar ratt glassit att vara culture tourism student. I tisdags akte vi till en Mauri by och skulle se hur de lever och uppleva deras kultur. Forvantingarna var hoga da det lovades att vi skulle motas av valdsamma krigare som ville utmana oss vid porten kladda i basstkjol. Det skedde ocksa fat de bara var va personer var deras dans en upplevelse. darefter blev vi valkomman att kliva in i huvudbyggnaden och intrudceras for resten av stammen. De sjunger och vi blev ombadda att sjunga en sang det blir som en sorts avslutning och raknas som en support till var talare som i detta fallet var var forelasare Miachelsjalv Murai.
Mauriarna ar en krigar kultur och jag tankte narmast pa amerikanska indianer or de ar mycket mer lika dem an den abourginska kulturen. Jag fick kanna pa lite av valdsamheterna nar jag gick in en takgaven av tra. det var en riktig knock out. Om kvallarna har vi sysselsatt oss med att umgas med vara grannar pa campus och prova det Nya zeelandska vinet. I onsdags var det karaokenkvall pa en pub har. Kul var det och "Go ABBA"

Hanna Bengtsson
Senast aktiv - från Nelson, Nya Zeeland