Franz Josef - Wanaka

måndag 19 januari 2009 Wanaka, Otago, Nya Zeeland

Tjenamors pa er darhemma!

Hoppas ni mar bra o bara har d gott ^^ Jag mar finfint, har precis atit en riktigt god middag bestaende av pasta, kyckling, spenat o soltorkade tomater, mums filibabba ^^ Befinner mig for tillfallet pa d klart basta hostelet (efter Middle Reef Beachhouse i Byron o lagenheten i Auckland), ett Base hostel som e ca 2 1/2 man gammalt ^^

Ja, igar blev d en glaciarwalk som man kan kalla fick duga. 9.15 samlades 63 pers for att under en heldag ta sig o ga pa/i/under glaciaren Franz Josef. D va kallt, riktigt coolt o SA vart. Tank er stora is/sno massiv i ca 11 km. Fast vi agnade oss "endast" till att klattra uppat pa en ca 200 m hog glaciarvagg. Men som sagt, d va riktigt haftigt. Lovar att lagga upp bilder sa fort jag kmr hem! Vi va som sagt 63 pers o efter ca 10 min akfard efter att ha fatt lamplig utrustning (jacka, mossa, vantar, skor, typ isdubbar o yllestrumpor ^^) blev vi indelade i 3 grupper om ca 20 pers for att darefter ytterliggare bli delade pa halften. Killarna lyckades hamna i grupp 2 men jag o Anna lyckades bli d enda 2 svenskorna i grupp 3 med den hetaste guiden ngnsin haha :P Ogongodis ^^ Hela dagen spenderades med att ga uppfor, nedfor, ga igenom coola istunnlar, hasa sig igenom tunna gangar osv. av klar is som vid vissa tillfallen va helt isbla ^^ Maste erkanna att jag fick en hel del sverige kanslor efter att ha fatt pa sig hela utrustningen o d va bara mys ^^. Vi at en god lunch bestaende av bl.a. korvmackor o vid ca 18-tiden va vi tillbaka pa samma stalle dar vi borjade med endast ett fatal krampor (stora blasor, lite rivsar pa fingar, o ommande fotter...). Idag kanns d som att halva baksidan av laren e strackta men d va d vart!
Gardagskvallen agnades at att packa en packning som for en gangs skull va utbredd till varenda skrymsle av rummet, ata mumsig potatis o purjolokssoppa o bara mysa ^^

Idag borjade dagen pa tok for tidigt (bussen avgick 07.30) o borjade med en alltfor vanlig "liten" walk pa ca 45 min, men jag maste erkanna att jag faktiskt uppskattar d for att 1. man far extremt valbehovlig motion o 2. d flesta "walksen" erbjuder otroligt fina vyer, sa ska verkligen inte klaga eg! Sedan va d i princip en enda lang transportstracka hit till Wanaka som vi kom till vid ca 15.30 tiden.
Oftast nar man (lr iaf jag o Anna) kmr till ett nytt stalle far man en kansla av om d e ett bra lr mindre bra stalle som man har kommit till, platsen utstralar en viss energi o atmosfar, t.ex. Noosa va bara for gott o Taupo va hur mysigt som helst. Wanaka e galet mys verkligen ^^ En liten liten stad belagen mellan hoga lummiga berg o vid en stor djup sjo, lite sagolikt nastan! Trakigt att vi ska lamna detta stalle imorrn for att ta oss till Queenstown men men. Vi har tyvarr inte tid for att stanna har extra.

Juste ja, nu kom d pa tal ocksa. Har fatt en hel del kommentarer om att ta d lite lugnare har borta, om d vore sa val anda. D e en stor nackdel med Kiwi o d e ju att bussarna bara avgar en gang/dag samt att man maste stanna minst 1 natt pa samma stalle som bussen.
Eg hade vi behovt lite mer tid har borta. Hade inte bangat pa 2 man i Aus o 6 veckor har i NZ men battre med den tid som vi har/har haft an mindre tid. Vi far anda uppleva sa galet mkt under den har korta tiden o d uppskattar jag ngt otroligt!

Koh Chang som vi flyger till den 29 jan o stannar pa i 10 natter ska endast erbjuda latande i massiv mangd, solande o badande o bara va pa tal om ingenting^^ Bangkok som vi flyger till darefter o sedan tar oss hem ifran ska bli fylld av enbart shopping i princip + ett tempel o ngn buddha (d senare har jag bestamt haha :P) ^^.

Ja, nu harnast ska d bli ytterliggare ngn tim pa natet for att sedan troligtvis fika lite med Anna o bara njuta av d fina Wanaka!

Juste ja, min kamera har borjat flippa ur (ngt med den digitala zoomen typ), borjade oturligt gora d igar (lr har vart lite trixig nagra veckor nu) mitt under glaciarutflykten sa e tyvarr forberedd pa att den kan kollapsa i princip vilken dag som helst nu :( men en fraga till dig pappa, finns kameraforsakringen kvar lr e den borttagen? Du kan val sms.a mig tillbaks om svaret tack!

Hoppas att ni har d gott darhemma iaf o stressa langsamt, lr inte alls om d e mojligt! Njut sa mkt d bara gar o ta hand om varandra!

Stort kramkalas

My Petersson