Sydney & Bangkok

söndag 25 januari 2009 Bangkok, Thailand

Sedan sist har vi hunnit med tva riktiga storstader, Sydney och Bangkok. Som ni kanske forstar ar bada dessa rejala kontraster mot p-vik, Visby och Nya Zeeland. Sydney var over forvantan da manga sagt negativa saker om staden. Det fanns en hel del fina byggnader och parker. Forsta dagen nar vi kom hengde vi med Lina & Andreas + Ott & Josefin pa Sydney aquarium. Det va helt okej, men inget revolutionerande. Pa kvallen gick vi ut en svang och at god billig mat och gick vidare och tog ett par ol.

Dag tva tog vi baten over till Manly som ar ett semesterparadis i Sydney. Stranden dar va fin, lagom hoga vagor i havet (jag tycker annars ofta att de e for hoga) och batturen dit va jattefin. Pa kvallen skulle vi pa Hard rock Cafe men det hade stangt igen till Andreas forfaran. Tredje dagen blev det traditionell sightseeing med Andreas och Lina som guider av botaniska tradgarden, operahuset och Harbour bridge. Sen gick kilerna pa star wars museum. Jag och Lina gick istallet pa 3d bio. Pa kvallen gick jag hem efter maten istallet for att ga ut for jag hade feber och madde kasst.

Sista dagen i Sydney traffade vi Vitoria som vi spenderat mycket tid med pa kiwibussen som bor i en forort till Sydney. Vi akte till Bondi beach (som hon aldrig hade varit pa aven om hon bott dar i 23 ar!)och eftermiddagen spenderades i Viktorias familjs hus. Hon blev helt chockad nar vi sa att vi varit i Australien i 2 veckor utan att ha atit BBQ, sa hon arrangerade en till oss pa kvallen som hon bjod in familj och vanner till. Denna tillstallning som tog plats pa en strand ute i en forort va en av de trevligaste middagar pa hela resan. Det va valdigt kul att fa prata med lokalbefolkning och de berattade manga intressanta saker om omradet osv. Fick lite hemlangtan dock nar det va slakt och vanner dar (kandes trist att inte vara slakt och vanner kunde va dar ocksa) och sa va det tva riktiga lirare som paminnde om Jesper och lillemil =)

Med pa BBQ va aven Elian fran kiwibussen som visste om att ytterligare en kille fran kiwibussen va inne i stan sa vi akte in och festade med honom pa en mycket roliga och annorlunda klubb. En mycket lyckad kvall.

Bangkok ar precis som forvantat, e forvanad att man kunde ha en sa korrekt bild av en plats man aldrig varit pa. Det e smutisigt, stressig, hogljut, hur mycket smog som helst vilket gor att hur varmt det an ar nar solen aldrig igenom alla avgaser, folk skriker pa dig hela tiden att du ska kopa nagot eller aka tuk-tuk med dem, tiggare overallt, trafiken e galen och kora gatan ar betydlig farligare an nagon av alla aventyrsaktiviteter vi gjorde i NZ. Det later kanske inte sa positivt och vi kommer nog inte komma tillbaks fler ganger an vi maste, men det ar valdigt "intressant" (vet inte vilket ord jag ska anvanda) att ha sett. Alla tempel osv vi har sett ar fantastiskt vackra, marknaderna ar galna men roliga (svart att handla dock da det kanns sa stressigt och pa manga stallen vagar man inte ens stanna titta pa nagot om du inte ska kopa nagot for de slapper dig inte. Det ar jobbigt for mig for jag e for snall och tycker det e sa hemskt att se fattigdommen och vill gynna dem.

Idag aker vi till Chiang Mai pa trekking och efter det blir det nagon stans vi kan vila upp oss innan vi kommer hem eftersom det har varit allt annat an semester att resa sa har.
Emil har lagt upp fler bilder igen.

Manga kramar till alla dar hemma!

Therese Jonasson
Senast aktiv - från Visby, Gotlands län, Sverige