Christchurch

tisdag 27 januari 2009 Christchurch, Canterbury, Nya Zeeland

Tjolahopp pa alla er glada darhemma i d kalla, morka o snoblaskiga sverigevadret ^^ Hoppas d e bra med er iaf!

Sj sa mar jag pa topp, hog pa koffein som jag e :P Drack en stor latte pa Starbucks for flera tim sedan (narmare bestamt 4, men koffein har en valdigt konstig inverkan pa mig, koffeinkicken slar liksom in flera tim senare o haller i sig pa tok for lange, men ah, kaffe e gott ^^

Ja, igar va d delfinsimning ja som visade sig inte riktigt va min grej iaf. D av val lite haftigt sadar men verkligen inte vart den dyra penning man va tvunegn att betala. O tidigt va man tvungen att ga upp ocksa, segt varre. Hur som haver, dagen borjade med en alltfor tidig uppgang vid ca 6.30 for att gora mig i ordning infor dagens bestyr samt ata frukost. 8.20 gick den lilla "shuttle-bussen" till Akaroa, d blev en ganska sa skumpig 80 min bussfard men jag spenderade den framst sovandes (e hyfsat bra pa att sova bort restider numera ^^). Val framme i d lilla o mysiga franska samhallet checkade vi in for delfinsimningen, gick o at lite frukt for att sedan fa pa oss fina wet suits (kan papeka att d kandes otroligt onodigt med tunga vatdrakter i 30 graders varme, va nog NZ-resans varmaste dag igar minst sagt, men vatdrakterna visade sig va valdigt valkomnade nar man val plumsade i vattnet). Hela ganget som va ca 20 pers blev uppdelade i 2 sma mindre gang o jag o Anna hamnade med 2 andra familjer a la 4 pers i varje. Vi fick hoppa pa en liten jetboat som tog oss ut till oppna havet (lr d va mojligtvis en valdigt stor sjo) o efter lite briefing om vad vi letade efter (varldens minsta delfin, mer kand som hector delfinen, finns enbart har i NZ o typ i Akaroa, samt om hur vi skulle gora for att lcoka till oss delfiner om vi fann nagra, gav vi oss ut pa jakt. Ett flertal delfiner sag vi o efter ett litet tag hoppade vi alla 10 ner i d iskalla vattnet (tack vatdrakt!) o forsokte locka till oss massa olika delfiner. D kom en hel del o efter ngn halvtimme lr sa blev d en till batfard for att leta reda pa nagra nya. Vi fick inte rora delfinerna pga. risk for bakteriespridning, o da delfinerna hoppade/simmade forbi valdigt snabbt va d inte sadar jattevart pengarna men men. D va ju en av Annas drommar sa pa sa satt va d coolt att vi kunde gora d. For min del hade jag nog fatt ut lika mkt som om jag bara hade vart passagerare pa baten o fatt titta pa, inte hoppat i sa att saga. Efter att vi hade hoppat i en ytterliggare gang blev d en kort batfard med varm choklad, tillbaka till hamnen, dar d tog en lang o varm dusch samt sa fick vi lite certifikat o sa.
Efter badandet (man blir ju sa hungrig efter all mojlig sorts vattenlek) at jag o Anna varsin hemmagjord stor lunchmacka, asmumsigt o efter d blev d lite solande for att sedan hinna med shuttle-bussen tillbaka till Christchurch. Vi va vid d har laget stentrotta men ett kort besok gjordes vid en liten ostfabrik, sedan blev d i princip somn hela vagen tillbaka. Kvallen bjod pa god pasta med tomatsas, lite stadning i packningskaoset (mer rensning eg, har lyckats samla ihop en hel del olika saker pa vagen, en del extremt onodiga...) o tidig laggdags samt uppladdning for dagens shopping ^^ som borjade eg lite for tidigt. Redan vid 11 va vi ute o spanade in en del affarer. Efter ett kjolinkop fran min sida (Anna kopte lite mer :P) gick vi tillbaka till hostelet dar vi at lite lunch, for att sedan ga ut igen o shoppa loss annu mer. Nu e jag en fattig flicka an en gang, mene desto mer rik pa 1 kjol, 1 linne, 1 solklanning o 1 bikini ^^ Bikinin ahde jag spanant in redan i Aus sa d va skoj att jag hittade den i ratt storlek o pa rea dessutom :) Ja, efter shoppingen tog vi en liten fika pa Starbucks for att glatt bli overraskade av Vera o Daniella (skulle eg traffa dem imorrn men av en slump lyckades vi stota pa varandra redan idag :P) Efter lite kort briefing av avd som har hant senast vi sags bestamde vi att ses imorrn kvall. Jag o Anna gick tillbaka till hostelet o lagade middag o nu sitter jag har. Sa d har vart en fullspackad dag helt enkelt!

Morgondagen bjuder pa en hyfsat tidig uppgang for da ska d tvattas o packas (ska vanda ut o in pa hela min ryggsack, ska bli jakligt skont faktiskt att veta vad man eg har i sin ryggsack, senast jag kollade igenom hela ryggsacken va innan jag akte bort eg). sa d ska bli skont! Ngn fika kanske hinns med :P o sen ska jag o Anna fira att d e var sista kvall har i NZ med ett restaurangbesok, efter d blir d Vera o Daniella (far se vad vi hittar pa) o ja, en hyfsat tidig sanggang far d bli da vi maste checka ut redan kl 10.00 pa torsdag fm. Pa torsdag blir for ovrigt ett jobbigt dygn (drar till flygplatsen 13.00). Flyget till Sydney (japp, maste tyvarr mellanlanda!) gar 15.35. Landar ca 12 tim senare pa Bangkoks flygplats o da blir d hamtning av bagage. Prick 09.00 gar sedan vart flyg till Trat (tar ca 1 tim). Fran Trat maste vi ta oss till hamnen for att ta farjan over till Koh Chang o slutligen pa Koh Chang maste vi ta oss till vart forboakde boende som ligger pa den turistigaste o mest bebodda delen av on: White sand beach. Sa kmr val komma fram pa em ngn gang... Forhoppningsvis blir d inget trubbel med borttappade vaskor, forsovningar lr dylikt (hall tummarna hart for d!). sa ja, torsdag blir helt enkelt inget kul dygn alls! Pa tal om Thailand, tror Koh Chang ligger fore Sverige med 7 tim (gransar ju mot Kambodja...)

Ja, e val kanske pa tiden att man sammanfattar NZ sahar efter ca 1 man resa har i sagan om ringen landet. Vi har haft d sa galet bra o bussen som vi akte med: Kiwi Experience visade sig va ett riktigt bra kop trots allt. Nackdelar med bussen va val att d bara gick 1 buss/dag samt att man av tvunegn att stanna 1 natt pa varje busstopp (alla va inte riktigt varda 1 natt pa) men fordelarna e desto fler dock - man fick bokat boende (nastan alla va riktigt fina o frasha), d fixade aktiviteter med rabatter at en, man fick se sa otroligt mkt mer (d va ju guidade turer typ) an om man bara hade valt en buss som tog en fran stracka a - b (ex. Greyhound i Aus). O alla dessa walks haha - tror Anna hatade dem, men d va oftast riktigt fina saker man fick se ^^ o man fick ju lite valbehovlig motion pa kopet ocksa!

Coolaste upplevelsen : Latt Abel Tasman National Park - dar vi hikade, camapde o kajakade. Vandringen pa glaciaren Franz Josef va aven d svincoolt ^^

Finaste lilla samhallet: Taupo pa nordon, Wanaka pa sydon.

Trakigaste o mest onodiga lilla samhallet : Thames med Annas allegichock!

Finaste hostelupplevelsen dar vi va mitt i ingenstans : Bade River Valley dar jag o Anna somnade i sovsackar under stjarnorna samt Lake Mahinapua dar d va maskerad samt dar Bernard, Marcus, Anna o jag nattbadade va coolt.

Basta storstaden : Auckland med nyar tror jag.

Segaste storstaden : Wellington, inte for att vi har vart i sa manga men d va mest blasigt o kallt dar...

Underbaraste killganget : utan tvekan Bernard o Marcus.

Godaste middagen som jag o Anna har lagat : Lax med potatis o citron/dillsas, mums ^^

Finaste sevardheten - typ Mt Cook o Lake Pukaki (den turkosbla sjon)

Bastaste busschauforren (har dock bara haft 3, varav 1 hade vi bara 1 dag) men Rangi som vi hade pa hela nordon va grym, spec med sitt uttryck: sweet as ^^

Snyggaste guiden : Utan tvekan Simon, guiden pa Franz Josef :P

Roligaste atertraffen : Martin o Linus fran julafton va svinkul att fa traffa igen. Aven Bernard o Marcus x 2 ^^

Godaste kaffet : Starbucks ^^

Ja, kmr inte pa sadar jattemanga fler saker att saga, men om jag gor d sa lagger jag till d nasta gang jag kmr at ett internet (vilket kan droja ett tag tyvarr). Forhoppningsvis har Bangkoks flygplats ngt bra stalle for litar tyvarr inte pa Koh Changs internetfaciliteter... Hur som haver sa far ni ha d bast o nasta gang jag skriver e jag troligtvis i Thailand ^^

Juste ja, pappa, landar pa Arlanda 14.20 den 12 feb. Du kan ju snacka med Lena om du behover veta mer, har iofs gett dig all info i pappersbunten som du fick innan jag akte...

Ja, nu vantar snart laggdags o en god natts somn forhoppningsvis! Men ha d bast o ta hand om er darhemma! Stort kramkalas

My Petersson