Trekking och kho Chang

måndag 2 februari 2009 Bangkok, Thailand

Nu befinner vi oss antligen pa stranden i Thailand, rattare sagt pa Lonely Beach pa on Kho Chang. Vi kom hit i forrgar eftermiddag efter att ha rest i 26 timmar fran Chiang Mai (forst nattag, sedan buss och bat). Forsta natten har bodde vi i en budget bungalow vilket gick bra, men efter att ha bott mycket spartanskt under trekkingen ville jag nu bo lite lyxigare sa vi har nu uppgraderat oss till en lyxbungalow vid stranden (nastan) istallet. Dagen pa stranden igar va underbar, harligt att bara kunna slappna. Det kravs dock viss anstrangning fran var sida for att faktiskt kunna slappna av da vi nu ar sa vana vid att bara aka runt och gora massa aktiviteter och se nya platser hela tiden, men vi borjar komma in i det sa smatt.

Trekkingen i begen norr om Chiang Mai levde mer an val upp till forvantingarna. Forsta dagen blev det en del bil (eller ska jag saga flak)akande. var 4wd bil va tex en jeep, med den lilla detaljen att vi satt pa flaket och skumpade. Val uppe en bra bit i bergen borjade vandringen. Uppforsbackarna holl pa att ta knacken pa mig i varmen, men det gick tillslut. Forsta natten bodde vi hos en familj i en by dar alla invanarna va fran Burma (det va nara gransen mot burma och laos). Det var en upplevelse maste jag saga. Vi 5 i gruppen (Ott, Josefin, en chinesisk tjej, jag och Emil) sov pa supertunna madrasser pa golvet i ett rum som va lika kallt som utomhus (ca 8 grader). Utanfor sprang hundar, katter, hons, kor och en pa morgonen mycket hatad tupp runt. Toaletten va ett hal i marken i ett skjul och duschen va en skopa kallvatten (jag duschade inte).

Andra dagen bestod mest av vandring och en efterlangtad dusch i ett vattenfall, vilket va helt underbart. Den natten bodde vi i ett lager byggt for turister utanfor en by. Sita dagen vandrade vi, red elefant och sista strackan innan det va dags for bil igen bestod av rafting. Elefantridning va betydligt laskigare an vantat da det kandes som man skulle trilla ur korgen hela tiden, eller att de gamla rep som holl fast korgen skulle ga av. Raftingen va kul, men floden kunde ha varit lite vildare.

Nu kommer vi snart hem, hall ut darhemma i snon! :)

Manga kramar

Therese Jonasson