Koh Chang - Bangkok o Bangkok annu lite mera...

torsdag 12 februari 2009 Bangkok, Thailand

Forestall er d varsta skrackscenariot ni kan komma pa nar ni ska ut o resa, lr iaf en av d varre, pricka in d precis samma dag som ert flyg ska hem till Sverige o surprise, dar har ni mig o Anna.
Vid d har laget skulle vi eg befinna oss pa Heathrow, London i vantan pa ett flyg till Stockholm. Istallet sitter jag nu helt utmattad pa ett lyxsjukhus (sakert privat) i utkanten av Bangkok...
Sa ja, jag hade verkligen gatt o tankt pa d har scenariot, att Anna inte fick fa ngn allergisk chock, spec ngn av d dagar vi har vara "stora flygturer" pa. Men igarkvall, vid middagen vid ca 18.30-tiden, pa en jattemysig liten restaurang, ater Anna sojabonor (ngt hon lyckas vara extremt allergisk emot) o med en varre reaktion (svart att andas, illamaende, kallsvettning o ont i magen) an hon fick i Thames, forsoker vi langsamt ta oss till vart hotell, hamta vart bagage o i ilfart aka till flygplatsen, som vi visste hade kunnig sjukhuspersonal. Anna mar vid d har laget inte sa bra alls o medan jag for en gangs skull halvt har drabbats av panik (va cool lugn i Thames) forsoker vi fa flygplatspersonal att faktiskt inse att Anna kan do, o att hon behover hjalp snarast. Detta gors sa fort vi stiger ur taxin. Efter ca 5 min kmr personal som hjalper Anna (som da har svart att andas samt har extremt magont o e illamaende) o hon tas till en liten flygplatsklinik dar vi far reda pa att Anna inte kmr att fa flyga hem med d plan som planerat. Jag far da ga o prata med vart flygbolag men som dock inte kan hjalpa oss pa ngt vidare satt da Anna inte har ngt tillstand om nar hon kan fa flyga (maste fas av lakare), sa nu sitter jag har pa ett Samitivej sjukhus, hoppas att Anna far lamna sjukhuset 18.00 ikvall o att vi kan aka till flygplatsen o ta exakt samma flight som planerat fast 24 tim senare.

Jag maste saga att jag tyckte Thames upplevelsen va en av d varre i mitt liv, men undrar om inte den har incidenten slar Thames, da vi forst inte vet nar vi kan fa lamna sjukhuset, 2. jag har ingen aning om jag far folja med flyget da jag inte har ngt intyg som sager att jag inte kunde ta flyget som planerat igarkvall. 3. Min forsakring gar ut 18.00 svensk tid (vi befinner oss 6 tim fore Sverige btw). Sa ja, trott o orolig e jag, har knappt atit ngt sen middagen igarkvall o vill bara hem!
Anna mar mkt battre dock o vi bada e mana om att lamna detta sjukhus sa fort som d bara e mojligt!

Om allt gar som d ska sa far vi komma harifran vid 18.00, ta taxi till flygplatsen o dar fa lugnande besked om att bada, kostnadsfritt! kan fa aka hem.

Natten har spenderats i ett superlyxigt rum med tv o stort badrum. Jag har lyckats sova hyfsat (dock springer skoterskor in o ut ur rummet titt som tatt) men pa en liten soffa har jag anda lyckats sova hyfsat bekvamt (lite battre an Suvarnhabi flygplatsens golv...).

Ja, annars e d ok med mig, vill verkligen hem for saknar er alla sa otroligt mkt!

For att gora en kort liten sammanfattning om vad som har hant senast jag skrev, vilket va for exakt 1 vecka sedan, pa Koh Chang, sa spenderade vi varenda dag o d flesta kvallar med engelsmannen Fred o Barney. Dagarna spenderade vi pa stranden, o kvallarna blev d ngn mysig restaurang o kanske ngn drink. Pa lordagen blev d Koh Changs Full moon party, vilket inte va sadar jattemkt att hanga i julgranen haha. D blev forst lite forfestande med Barney o Fred pa vart rum for att vi sedan alla 4 gick ner till Koh Changs enda nattklubb o satt utanfor pa fina kuddar o mattor o myste ^^ Jag umgicks dock mkt med 2 nyfunna svenskor (Johanna o Linnea) vilket va jattemys. Natten blev lang o efter en promenad med svenskorna o Barney, som vagrade lata mig ga tillbaka till vart hotel ensam, somnade jag vid ca 5-tiden pa morgonen.

Da sondagen va var sista hela dag pa Koh Chang, spenderade jag i princip hela dagen pa stranden o i vattnet, ah d va sa skont o valbehovligt :) Anna madde inte sa bra dock sa hon gick o vilade pa rummet. Kvallen bjod dock pa en avskedsmiddag med killarna o efter d shoppade jag o Anna nagra souvenirer. D blev en hyfsat tidig sanggang da vi dagen darefter skulle ta oss till Trat o sedan flyga till Bangkok.

Pa mandagen tog vi lite sovmorgon (gick inte upp forrens 10 ^^) o efter packning blev d en sen frukost pa en dansk restaurang som vi hade hyfsat nara vart hotell. Vid 13.30 kom en flygplats shuttle bus som tog oss till farjan, over o anda till fastlandet samt flygplatsen. Efter lite vantetid blev d ca 45 min flight till Bangkoks flygplats (vi fick aka med ett litet pluttflygplan igen, men d gick sa bra sa^^). An en gang gick flygturen riktigt smidigt o vi fick bagaget nastan forst av alla sa fort vi kom av flyget (har lyckats med den bedriften varje flygtur tror jag haha ^^). Val pa flygplatsen tog vi en taxi till vart hotell som visade sig va ett av d lyxigare (hade ett rum stort som mitt vardagsrum, o hade bade dusch o badkar ^^). Vart hotell, Royal Benja, lag i ett affarsomrade (nara den stora vagen Sukhumhvit road men vi ahde hyfsat nara till centrum.
Da vi inte hade atit ngt sen fukosten, som dock va en valdigt stor frukost! letade vi oss fram till en jatteliten men asmysig restaurang, ca 10-15 min fran vart hotell (d va dock har som Anna senare skulle fa sin allergiattack). Efter en valdigt liten men god middag, inga allergisymptom dar inte, tog vi oss tillbaka till hotellet o laddade for nastkommande dag. Pa tisdagen blev d en hyfsat tidig uppgang da vi hade mkt som skulle goras, 8.30 gick vi upp for att ata en stor buffefrukost, o lite efter 10.00 tog vi an en gang taxi till Wat Pho (ett tempelomrade med varldens storsta liggandes Buddha, tror jag)... D va extremt coolt att fa se alla religiosa tempel o byggnader o buddhor, men efter ca 1 1/2 tim bar d ivag med tuktuk ^^ (Anna e livradd for d!) till MBK (ett av d storre shoppuingvaruhusen i Bangkok, men ist for att ha affarer sa har d sma shoppingstand). MBK som va minst 5 vaningar fyllda med allt mellan himmel o jord spenderade vi nagra tim med, bla. soktes d efter d "perfekta" presenterna, vi at aven en god pizzalunch pa varuhuset. Vid sen eftermiddagstid blev d en Starbuckskaffe for att sedan ta oss till ett annat shoppingcenter (Siam Discovery Center), dar vi strollade runt. Varuhusen stanger inte forrens 21-22 om kvallarna sa vi hade gott om tid att strosa runt o insupa den thailandska atmosfaren. Vi bytte an en gang shoppingcenter dar vi sedan at middag o vid ca 22-tiden pa kvallentog vi oss tillbaka med taxi till vart hotell.

I slutet av Koh Changvistelsen borjade jag fa hiskeligt ont i slutet av korsryggen, narmaste bestamt svanken (vet inte om ngn nerv kan ha kommit i klam efter en ganska sa hardhant thaimassage...), detta har iaf inneburit att jag knappt har kunnat boja pa mig samt har haft valdigt svart for att satta mig ned bl.a.
Var forsta Bangkok dag va extrem sa jag va tvungen att ga pa alvedon storre delen av dagen. Efter middagen tog vi bada en ny thaimassage iaf, (massosen gick pa mig haha ^^, va ascoolt^^) sa kandes d lite battre. Va extremt valbehovligt med massage, aven fast den va valdigt uttanjande o hardhant aven den. Nu har jag dock ont, fast ngn alvedon fosker jag inte att ta, far kanske uppsoka ngn kunnig ryggperosn nar jag krm hem, for sahar vill jag inte ha d, kanner mig som en aldre tant nar jag ska foroska boja pa mig lr satta mig ned for att d inte ska gora djavulskt ont!

Tisdagens shopping bjod dock pa en hel del olika inkop, dock saknade vi bada den riktiga kladshoppingen sa pa onsdagen (som eg skulle vart var sista dag har borta) efter utcheckning fran hotellet bar d av med Bangkoks sky train till varuhuset, som vi hade slutat pa dagen innan, dvs Siam Center. En hel del kladinkop blev d ^^ (bara inte mitt bagage overskrider 20 kg i incheckningskontrollen pa flygplatsen :O) o sedan blev d an en gang byte av varuhus (men dar va d bara lyxmarken samt sa va d sa pass stort att man bara blev trott av att tanka pa hur stort d va!). Efter en kaffe pa Sarbucks (d har ju sa gott kaffe! :) gick vi till d basta shoppingcentrat av d alla dar jag sprang runt sj o panikshoppade i 1 tim, da Anna va trott av dagens alla bestyr satt hon pa Starbucks o vilade benen). Efter en skjorta rikare sags vi igen vid 17.30 dar vi sedan tog sky trainen tillbaka till en gata nara liggandes restaurangen som vi skulle till. O resten e historia...

Sa ja, vet inte riktigt vad jag ska tillagga, d e ju lite typiskt att d faktiskt ska handa ngt sant har en dag da d verkligen inte ska fa handa men jag hoppas med hela mitt hjarta att vi far aka hem ikvall o kmr hem till Sthlm pa fre den 13.e kl 14.20. Hoppas aven att d inte blir ngt problem med forsakringen, varken min lr Annas, va i kontakt med Annas bolag en hel del igarkvall... Men ja, om allt gar som nyplanerat sa kmr vi snart hem iaf!

Tror nog att jag far ta o sammanfatta hela den har resan nar jag har kommit hem o fatt lite perspektiv pa alltihopa, en sak som e saker e iaf att d har e verkligen d basta jag gjort i mitt liv ngnsin!
Nu ska jag forsoka fa i mig lite mat o fixa massa nodvandiga papper men ta hand om er sa ses vi snart pa svensk mark! Juste ja, lite uppmuntrande sms skadar aldrig ;)

Ha d bast! Stort kramkalas

My Petersson