Sofia skriver...

fredag 17 december 2004 Pak Nam, Krabi, Thailand

Jag glommer tid och rum, dagarna flyter ihop och jag inser att det gått en tid sedan vår ankomst hit till Krabi. Aktiviterna har ar milt uttryckt stillsamma men jag har slutat klattra på vaggarna och dragits med av jargongen i stallet.

Vi ser syner som egentligen ar på låtsas (aven om Johanna havdar att de ar verkliga): Vatten som ar turkosblått, palmer som orsakar nacksparr och sand så vit som en sno. Dessutom har vi hittat Nemo och hans farglada vanner vid korallreven.

Forutom regn och moln de forsta dagarna har vadret varit ypperligt. Vi har varit ett par svangar till Railay Beach och pa utflykter till Poda Island och Chicken Island. Johanna introducerade mig till snorklingparadiset och det var ungefar dar min rastloshet slappte. Det ar verkligen en annan varld.

En dag åkte vi ivag pa thailandsk matlagningskurs sju kilometer harifrån. Det var jattekul! Tillsammans med tva australiensare, en tyska och en irlandska larde vi oss laga sex olika ratter. Lararen undrade varfor jag och Johanna var dar eftersom hon menade att det svenska mannen ar så moderna och matlagningsintresserade. Men man ska val klara sig så lange. Lararinnan var verkligen en vis kvinna med glimten i ogat och vi lamnade skolan med många recept, mycket inspiration och fina minnen.

Under den har resan ar det inte EN gång vi sprungit på manniskor vi kanner igen. Det kan ta ganska lång tid att placera ansiktena. Har vi gått skola ihop? Bott i samma korridor kanske? Eller jobbar han mojligtvis i kassan på ICA Vast? I de flesta fall handlar det om manniskor vi stott pa tidigare under vår resa. Vi kan ha suttit pa samma buss, bott på samma guesthouse eller upplevt något aventyr ihop. Har på Krabi har vi sett några svenska killar vi senast pratade med i Chengdu och tva danskar senast sedda i Hoi An. I forrgar sag Johanna ett bekant ansikte och gick igenom alla kategorier men efter att ha uteslutit skolkamrater, gamla flirtar, grannar och resefolk kom hon fram till att de inte ens kande varandra. Linus Wahlgren (från Hundtricket) verkade i alla fall inte kanna henne.

Som vanligt har vi hittat bra boende med kul personal. Det ar visserligen fyra meter från en byggarbetsplats men det de arbetar bara mellan åtta och fem och det ar dessutom billigt! I går frågade en i personalen om jag ville ha några CD-skivor som en svensk resenar glomt/lamnat. Dagens ros går darfor till denne svensk med bra musiksmak som utokat min reseskivsamling med nio skivor. Må lyckan forfolja dig!

Dagens Milobananashake går i stallet till Groupamedlemmarna Lovisa och Isak som, med två veckor kvar till hemfard, blivit av med sina ryggsackar innehållande allt de kopt under resan samt ett stort antal filmrullar. Må lyckan forfolja aven er!

Petra och Jacob*: vi langtar efter er! Vi smider planer och det ar dags att ni satter igång att langta efter snorkling och farsk ananas.

* Våra harliga vanner som anlander till Thailand på julaftons morgon och som vi tanker fira hogtiden med.

Kramar till er alla! Johanna halsar givetvis!

hanajo
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige