Bangkok - Hem o lite efterfunderingar från resan.

söndag 1 mars 2009 Bangkok, Thailand

Hallå alla glada :)

Som nu alla vet om så befinner jag mig på svensk mark sedan ca 16 dagar tillbaka o tänkte ta tillfället i akt att summera resan samt hemgången.

Den sista dagen i Bangkok va allt annat än rolig då vi inte visste när vi skulle få åka hem, hur o om jag skulle bli tvungen att betala för en ny flygbiljett, lr inte. Anna mådde vid d laget hyfsat ok så vi visste att sjukhuset skulle släppa oss senare på kvällen. Dock hade d blivit strul med både försäkring o hemkomst o efter att jag hade pratat med Annas försäkringsbolag Trygghansa (jäkla försäkringsgubbe jag fick snacka med :( ) så hade vi infon att Anna iaf skulle få komma hem men att jag va tvungen att betala för en ny flygbiljett. Jag som vägrade gå med på detta hoppades på att vårt flygbolag Qantas, skulle förstå vår situation o utan några problem ta med oss på samma flyg som vi skulle ha åkt med eg, fast 24 tim senare. Vi släpps kl 19.00 från sjukhuset o efter flera tim av magont o nervositet visar d sig att vi får komma med planet :) Lättade men väldigt trötta av d senaste dygnets påfrestningar får vi oss lite mat o sedan e d bara väntan som gäller på att flyget ska avgå. Planet avgår som planerat men då d serverar cashewnötter som snacks på den långa flygningen (Annas allergi e ju även luftburen) blir vi uppgraderade från ekonomi klassen till ekonomi + (typ mittemellan ekonomi o business). Så vi får en betydligt bekvämare flygtur än vad vi skulle ha fått (d finns ju vissa fördelar med att va allergisk ^^). Efter ca 12 tim flygning till London blir d ännu lite mera väntetid i London o på Heathrow o ungefär 3 tim efter avgång från London kmr vi till Arlanda o Sthlm o möts av nära o kära :)

Måste säga att d va en konstig känsla att möta kylan i London o främst i Sthlm men främst att få se Maja o Filippa, efter 3 mån :) En konstig men väldigt härlig känsla dock :D

Så ja, nu har jag ju som sagt vart hemma i ca 2 veckor, haft min första jobbdag o sakta men säkert börjar man komma in i vardagen. Dock så får vädret en att längta tillbaka till värmen o friheten. O d e ofta som jag har önskat att vi hade vart borta ännu en månad. Men nu e d som d e o jag har verkligen haft den bästaste resan ever!

Så ja, såhär i efterhand måste jag tyvärr medge att mina tankar o känslor från spec Bangkok mest e negativa, sån jäkla otur att Anna skulle få en till allergisk reaktion sista dagen. Men överhuvudtaget har vi gjort resan på bästa möjliga sätt

Lärdom 1 e väl kanske att man inte behöver så mkt kläder som jag tog med mig, så d kmr jag ta med mig till nästa resa. Har nog även lärt mig att d alltid ordnar sig på ngt sätt ifall d uppstår problem samt att d e ok att känna sig äcklig o ha samma kläder flera dar i rad. fast om d blir för illa hemma så måste ni säga till haha ^^

Australien kändes som en utmärkt start på resan vilket d även va. Jag hade inte velat göra mkt annorlunda i Aus. Hade dock plockat bort flygresan mellan Cairns o Melbourne o hade ist kanske börjat i Melbourne lr i Cairns o tagit hela östkusten med Greyhound bussen om d hade gått. Sedan e d ju alltid så att man kan lägga på mer tid, hade inte bangat på ytterliggare 2 veckor så att man hade kunnat va fler dagar i Melbourne, ngn dag i Cairns o kanske kunnat åka tillbaka o kanske firat nyår i Sydney. D främsta highlightsen från Aus e helt klart dagarna på Fraser, seglingen i Whitsundays o snorklingen på stora barriärrevet. Mysigaste ställena va helt klart Melbourne, Noosa o Airlie Beach ^^
D va på ett sätt synd att vi började i Sydney då vi hade jetlag o lite resfeber fortf o allt va så nytt o annorlunda. Om vi hade kommit till Sydney senare lr åkt tillbaka hade vi båda nog kunnat uppskatta staden lite mer än vad vi gjorde. För övrigt kändes d helrätt med att ha Greyhound som bussbolag o allt annat va hur bra som helst.

Nya Zeeland blev ju lite annorlunda än Australien, främst pga Kiwi Experience. Vi hade inte riktigt planerat att vi va tvungna att stanna på varje stopp som bussen gjorde. Detta gjorde att d blev lite ont om tid på vissa ställen. Jag ångrar dock inte för 5 öre att vi valde Kiwi Experience, då vi fick se så himla många grejer som vi aldrig hade kunnat göra annars, såvida vi inte hittade ngn reskamrat med körkort. Att vi även fick fixat boende o ordnade aktiviteter va guld o besparade oss många tim ist för att ordna d sj.
Höjdpunkterna från NZ e helt klart turen i Abel Tasman National Park som va hur bra som helst, även glaciärvandringen i Franz Josef va asbra o minnesvärd. Mysigaste ställena va Taupo o Wanaka. Queenstown förvånade mig en del för trodde att d skulle va mkt större o för hajpat än vad d va, men d va faktiskt sjukt mysigt o kul där :)
Att vi dessutom fick va med om små återträffar med folk från Aus, bl.a. Martin o Linus från julafton i Cairns o Vera o Daniella från Noosa i Aus gjorde d hela så värt ^^

Jag e verkligen jätteglad att vi valde att ta Thailand sist på resan, främst för solen o lugnet. I Aus o NZ blev d inte så mkt semester o lata dagar då d va saker att fixa o göra hela tiden.
E lite kluven med att vi hade Bangkok som sista stopp dock, på ett sätt va d bra då vi kunde shoppa loss så mkt som vi bara ville. På ett annat va d negativt då d blev mkt storstadsstress, hade vart skönt med att få sola o bada sista dagen innan man åkte hem.
Koh Chang va d ju Anna som i princip bestämde att vi skulle till. Hon hade hört gott om stället o då jag inte hade så mkt info om Thailand, förutom en resa till Phuket för några år sedan så lät d som en bra idé. Såhär i efterhand visade d ju sig att den livligaste stranden på ön: White Sand Beach, som vi bodde på, fortf va under uppbyggnad. Detta gjorde att d inte riktigt kändes så Thailand som Phuket kändes som, dock va d inte så mkt turister heller så d va tudelat. Vi hade säkert kunnat hitta ett bättre alt i Thailand fastän Koh Chang inte va dåligt. Vi bodde hur bra som helst o att vi träffade på engelsmännen Fred o Barney gjorde d hela mkt roligare, även fast d kanske blev lite för mkt av d ibland... hade iofs inte bangat på att ha varit i Thailand 3 veckor o ist för att bara va på ett resmål som Koh Chang + Bangkok då, va på 2 resmål. Men då hade man nog nästan vart tvungen att va på andra sidan havet, vid PhiPhi o Samui ist då d inte finns så jättemånga alt. borta vid Koh Chang...

Som sagt så e d inte mkt jag ångrar från resan o jag e SÅ glad att jag gjorde d här. Att komma bort från kylan, mörkret o all depression kändes livsnödvändigt, vet inte om jag hade klarat den här vintern annars.
Känner mig mkt mer världsvan nu o jag vet vid d här laget att jag kan klara mig sj ute i den stora vida världen.

Juste ja, har lagt upp hela 21 fotoalbum på facebook med bilder från resan men då jag vet att alla inte har tillgång till facebook kmr jag lägga upp samma bilder här på resdagboken. Även fast d kan komma att ta lite tid...

Så ja, d här blir väl d sista orden från mig tills nästa resa som jag hoppas inte kmr ta alltför lång tid innan jag drar iväg på :P Jag o Anna har snackat lite löst om att ta ngn europeisk storstad över en weekend nu i vår, men får se hur d blir med den saken. Jag vill till Rom o Anna vill till London, undra varför haha? :P
Sommaren bjuder förhoppningsvis på en 2 veckors charter till värmen somewhere o jag ska def åka till Sydafrika ngn gång i livet. Mexico o kanske USA lockar även d^^ Så ja, mer resor kmr iaf, d lovar jag!

Jag kmr iaf alltid kunna bära med mig minnena från den här resan o kmr kunna leva länge på upplevelserna o d nyblivna vännerna som jag har funnit :) Ha d bäst o ta hand om er tills vi hörs lr ses igen! Massa kramar/ My

My Petersson