Solstolar och forsaljare

onsdag 11 mars 2009 Krong Preah Sihanouk, Kambodja

Lite uppdateringar seh senast.
Vi lever och har halsan.
Aven om magen protesterar da och da.

Efter badorten Nha trang tog vi nattbussen upp till Hoi an.
Vietnams skraddarparadis.
Och det var det verkligen. Och vlken mysig stad sen.
Sma gator och massa restauranger utmed an.
Vi at billig mat och drack "local beer" med okand styrka for tva kr glaset.
Vi akte bat och hyrde cyklar for att kolla omgivningarna.

VI har ocksa kollat in Mui ne dar vi hyrde motorcykel en dag.
Ashaftigt men det ommade en del i baken pa kvallen.
Vi akte bl a till deras beromda vita sanddynor.
Sag ut som en mindre oken. Valdigt vackert och hysteriskt varmt. Vi hyrde varsin plastmatta varpa vi akte pa dessa ner for sanddynorna.
Man lag pa magen och sanden kropp in i minsta lilla vra av vara klader.

Det intressanta med att komma till ett land som Vietnam ar att traffa lokalbefolkningen.
Vi satt en hel kvall i solnedgangen pa stranden och pratade med ett aldre par vars engelska var ganska begransad.
Och varan Vietnamesiska ar ytterst begransad.
Vi har lart oss att skal ar YO!
Men vi hade fastan detta mycket intressanta och trevliga dissussioner.

Som kannt ar sa var vi ju tvungna att panikboka flybiljetter till Kambodja.
Mycket riktigt. Den 8e mars tog vi en taxi till flygplatsen i Saigon och skulle checka in.
Flickan i checkindisken kollad elite konstigt pa oss nar vi lamnade fram varan biljett och slog lte pa sin dator.
Hon undrade om vi hade ombokat biljetten.
-Nej sa vi.

Det visdade sig att vi hade bokat varat flyg till den 7e och var alltsa en dag for sent ute.
Vi visste inte om vi skulle skratta eller grata/
Blev mest skratt.
Men den gulliga tjejen sa genast att vanta lite sa ska jag fixa detta.
Hon bokade darefter in oss pa dagens plan och vi behovde inte betala nagot extra.
Vi gick omkring och log resten av den dagen :)

Kambodjas huvudstad Phnom Pehn ar avsevart mycket lugnare an Saigon och motorcyklarna ar inte fullt sa dominerande.
Vi bodde bredvid en sjo och tog en dags tuktuktur och kollade runt i staden.
Kambodka har en valdigt hemsk historia och vi akte och tittade pa Killing fields dar 20 000 manniskor begravdes i massgravar. Diverse doskallar fanns ocksa att beskada.
INte speciellt roligt.
Sen akte vi till S21. Fangelset dar Pol Pots mannar torterade de intagna. INte speciellt trevligt heller om an mycket larorikt.

En och en halv dag i Phnom Penh rackte utmakt och nu har vi efter bussforseningar och annat tagit oss ner till semesterorten Sihanoukville.
Solstolar och forsaljare i alla aldrar overallt.
Blir nog en battripp ut till nagon av oarna sa att man kanske far vara i fred lite fran alla som vill at vara pengar.

Hej hej!

Frida Och Niklas Gunnarsson Och Sjögren