Efter en vecka i Gambia

måndag 23 mars 2009 Serrekunda, Gambia

Vi har varit i Gambia i en vecka.

Måndag 16 mars kom vi till Bnajul efter en resa på 9 timmar inkl. mellanlandning på Teneriffa på 1 tim.

Som vanligt möttes vi av en strålande leende Buba, vår chaufför och vän.

På hotellet fick vi precis som vi önskade en lägenhet i markplan längst ner mot stranden. Det är inte mer än 25 steg till stranden.

De första dagarna var det kyliga vindar från havet men då solade vi i hotellets fina trädgård där det inte blåste lika mycket. Sedan i fredags är det lite varmare vindar och ca 25 grader i skuggan. Härligt, härligt.

I tisdags besökte vi Lindas Boutique i Bakau. Vår vän Linda från Uppsala driver fortfarande ett skrädderi med stor framgång. Vi hade med oss russinlimpa och ost från Sverige och hon blevalldeles lyrisk. Vi passade naturligtvis på att beställa kläder och växla pengar.

Linda har också kommit igång med försäljning av plåt till byggen i Gambia vid sidan av skrädderiet.

I tisdags fick vi SMS från Nina där hon meddelade att hon och Annika vill skänka 500 SEK till Buba. Med gällande kurs blev det 1350 Dalasi. Buba blev överlycklig och sa att han skulle köpa en säck ris till familjen för D 950. Dagen efter på morgonen kom han och talade om att han skulle besöka sin bror 27 mil inåt landet och komma åter dagen efter = torsdagkväll. Först på fredag em kl 15 kom han åter. Han hade startat resan hemåt kl 7 på morgonen, alltså tog det 8 timmar att fara med bil.
Jag tror det blev alldeles för mycket pengar på en gång för Buba. Vi blev utan chaufför och hustrun Kaddy ensam med barnen och familjen under 3 dagar. Vi har ju med oss pengar hemifrån också, från Gunilla o Per, Rolf o Siv, Nina o Annika. Dom pengarna går till bilen som börjar bli väldigt rasslig nu. Dessa pengar ger vi vartefter bilen krånglar.

Ett gott råd till alla som turistar i Gambia. Ge inte för mycket pengar på en och samma gång!
Det är ju meningen att en svensk familj, som vi var i kontakt med redan hemma i Sverige, ska nyttja Bubas tjänster tillsammans med oss.
Och på hotellet träffade vi ett annat svenskt par från Tumba som frågade oss om vad vi rekommenderade att se i Gambia och om vi kände någon bra chaufför.
När vi försökte ringa på Bubas mobil hade han lämnat mobilen och sin bil till en anna chaufför. Buba hade ju åkt till brodern och kunde inte kontaktas.

I går söndag besökte vi Bubas compound. Väldigt trevligt att träffa hans familj igen som nu utökats med en dotter som fått namn efter mig, Babo.
Vi ska besöka Adamas och Alues resp. skolor på onsdag.

Idag har vi gått en långpromenad på stranden och plockat snäckor innan vi åkte till Linda som är snäll och låter oss få låna hennes dator för att skriva i den här dagboken.

Hoppas också att allt är bra på hemmaplan.

Bertil Ellvén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige