Tempel och frisorer

tisdag 24 mars 2009 Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

Nu har vi vart i Kambodja i tva och en hgalv vecka och det ska bli ganska skont att komma vidare till Thailand.
Om ungefar fyra timmat tar vi flyget over till Bangkok och sen ser vi vart det bar av.

I Sihanoukville trottnade vi valdigt snart pa alla forslajare pa stranden och flyttade till en annan strand, som var rena paradiset.
Lugnt och skont och klart vatten.
Lag lite avsides sa det fanns inget internet och tom en tuktuk var svar att fa tag pa.
Strommen var pa mellan sex och tio pa kvallen.
Men har pa denna strand tillbringade vi fem goa dagar.

Vi blev lite bundisar med en av restaurangagarna och hans underbara kock Moon.
En mycket sympatisk kvinna som gjorde lagade varldens godaste mat.
Hennes barn var lediga fran skolan tva dagar och de var till skillnad fran alla otrvliga forsaljarbarn riktigt roliga och goa.
Vi busade, sjong, knot armband och tittade pa Titanic.
Bildskarmen var en dataskarm och de sista tjugoi minutrarna fattades, men men... Gissar att det ar akta Kambodjanskt :)

En dag var vi ute och promenerade. Da sag vi ett skjul med en frisorskylt. Och jajamensan dar gick vi in och Niklas fick friserat till haret, som efter Lukes rakning vid juletider, hade hunnit vaxa till sig en del.
Tva dollar kostade det och man kan val saga att de anvander lite anmorlunda metoder vid klippning har nere.
Men fin som en dag blev han.

Fridas harklippning pa en av marknaderna var dock inte lika lyckad.
Frisoren i fraga klippte bokstavligen for hand.
Nar vi kom tillbaka och hade duschat sag man hur fruktansvart ojamnt det var.
Kul tyckte Niklas och jamnade med gladje till det.
Ja ja man far vad man betalar for.
Kostade ju faktiskt bara en dollar...

Kulturella har vi ocksa varit och i morkret innan soluppgangen tog vi en tuktuk till de utaldriga ankorwattemplena.
For 1000 ar sedan var detta hogkvarteret i sodra Asien och over 1 miljon manniskor bodde har.
Var riktigt haftigt att sitta och titta pa soluppgangen med det storsta templet i forgrunden.

Vi var glada att vi borjade sa tidigt for allt efter som dagen gick blev det varmare och varmare.

Vi besokte ca 10 tempel i alla storlekar och det ar en riktig haftig upplevelse faktiskt.
Man kan riktigt forestalla sig hur det sag ut for 1000 ar sedan. Maste vart riktigt pampigt.
En dag var dock mer en tillrackligt och dagen efter kandes det i bade ben och huvud.

Men som sgat nu ska det bli gött att komma till Thailand.
Forhoppningsvios ska vi traffa Bulsa och Sebbe nagonsdtans dar nere. Den som lever far se.

Frida Och Niklas Gunnarsson Och Sjögren
Senast aktiv - från Varberg, Hallands län, Sverige