Scuba Junkies!

onsdag 25 mars 2009 Semporna, Sabah, Malaysia

Hej dar hemma!
Har kommer annu en uppdatering fran oss

Nu har vi snart tillbringat 1.5 vecka i Semporna. Nar vi klev av bussen som tog oss hit blev vi genast uppfangade av en man som hade en troja med trycket "Scuba Junkie"..det lat ju ganska schysst sa vi foljde med honom till deras hak. Dar mottes vi av mycket folk som vimlade runt och letade efter det ena och andra. Eftersom vi var trotta efter bussresan bestamde vi oss for att atervanda dagen darpa istallet.

Vi checkade in pa Scuba Junkie Backpackers som vi bott hos under hela vistelsen. Trivs med andra ord, mycket bra. (frukosten ar av den basta sorten, massor med vattenmelon och andra godsaker)

Dagen darpa gick vi tillbaka till Scuba Junkie och anmalde oss till en Open Water Kurs pa 3 dgr.

Forsta dagen pa kursen bestod av Teori...pa ENGELSKA.. inte det lattaste for Malin eftersom hon nastan aldrig har haft glosor i skolan..(TACK SOLVEI PERSSON) alla som gatt i Sp1a forstar vad jag menar, en mycket franvarande larare.

Examprovet bestod av 50 fragor och minimun var 70 % ratt. (Det jag hade tankt mig med dykning var ungefar att man bara kunde dra pa sig utrustningen och hoppa i, men riktigt sa var det ju inte...)

Flitiga var vi och Bade Jag, Daniel och var Studiekamrat, Gorge fran Grekland klarade oss med marginal.

Andra dagen av kursen akte vi med bat ut till en paradis o som hette Sibuan. Kritvit sand och klarblatt vatten. Dagen bestod av en hel del ovningar bade over och under vattenytan. En del av dem var lite laskigare an andra men vi klarade dem allihop.

Tredje dagen akte vi ut till en o som heter Mabul. Den var inte lika fin som Sibuan, men vattenlivet var tusen ganger battre.

Sista dyket pa kursen var ett sa kallat "Fun Dive", ett dyk utan skills. Det var harligt att slippa tanka pa ovningar och bara kunna lagga all energi till att titta och beundra de vackra fiskar och koraller som finns.

Kanslan av att vara dykare ar enorm. Vilken lycka att kunna uppleva den varld som vi till vardags aldrig ser. Vattnet kryllar av fina koraller och fiskar. Om jag inte vore en manniska sa skulle jag faktiskt vilja vara en fisk eller nagot annat djur som lever i vattnet. Pa kvallen firade vi med pizza och film framfor tv:n. En riktigt mysig kvall, typisk svensk.

Nu var det fredag och vi tog en vilodag fran dykningen. Om man inte dyker pa dagarna sa finns det inte sa mycket annat att fordriva tiden med. Vi kollade pa manga filmer och njot av att bara ha semeter.

Pa kvallen var det ett liveband som skulle spela pa nattklubben intill. Vi gick in och lyssnade lite nar de tranade infor kvallen och Daniel fick rocka loss pa en av gitarrerna. Sedan fragade de om jag kunde sjunga (de hade tydligen forlorat sin tjejsangare) och daniel sager "YES" utan att jag ens hunnit blinka. Sen var det bara att stalla sig upp pa scenen och dra igang. Det blev Zombie med cranberries. De ville att jag skulle sjunga senare pa kvallen nar det var fest och full fart. Jag var lite osaker men sen nar kvallen var dar kom de och tjatade sa mycket och med lite alkohol i blodet var det val inga problem. Tur var lyckads jag dra med mig en Malaysisk tjej upp pa scenen vilket gjorde att det kandes lite mer bekvamt. Daniel stallade sig langst fram och filmade hela cermonin och resten av allt folk stod och dansade och hoppade pa golvet framfor. Resten av kvallen holl vi mestadels till vid biljardbordet dar det var turnering, den basta far sta kvar och Daniel fick sta vid bordet hela kvallen! Grymt bra pa biljard, oslagbar! Han vann aven en turnering med 10 andra spelare och fick inkassera 15 kr! Nar de sista latarna spelades (system of a down) var det ROJJJ pa dansgolvet. Alla var rent ut sagt, galna! Efter en toppenkvall med massa trevligt folk gick vi upp och la oss.

Dagen efter tillbringade vi pa ett stalle som heter "Tampi-Tampi". Det ar en stor brygga med hopptorn som ligger vid havet, ett jattemysigt stalle och perfekt for att aterhamta sig fran en vild utekvall!

Efter att vi avslutade dykkursen har vi varit ute pa ytterliggare 6 fundives (3dyk/dag). Vi bodde aven pa on Mabul en natt vilket var fantastiskt. De slappte av oss dar efter dykdagen var slut och hamtade upp oss pa eftermiddagen dagen efter. Vi satt och myste pa en brygga i en otroligt vacker solnedgang och det var fantastiskt att se hur urbefolkningen och barnen lever. Pa dagarna arbetar de med att bygga batar, hamta vatten, fiska och sana saker som vi i sverige inte behover tanka pa. Barnen roade sig med att hoppa hage, spela kula eller sopa backen. Kandes som om att man vred tillbaka tiden for ett tag, men det var otroligt roligt att se. Jag larde sma flickor hur man hoppar hage i Sverige och det tyckte de om.

Nu ar det inte langt kvar tills vi ska bestiga MT Kinabalu. Den 29 Mars har vi en flygbiljett fran Tawua till Kota Kinabalu och innan det ska vi forsoka hinna med att spendera en eller tva dagar i Tawau. Det betyder att vi snart ska lamna dykningen och Semporna for nya aventyr.

Micke, om du har dykt pa Cookoarna far du garna beratta hur det var. Vi funderar pa att ta Advanced kursen dar! Vi vill garna ha tips om Nya Zeeland ocksa.

Annu ett langt inlagg, men det ar for att vi upplever sa mycket fantastiskt och vill att ni dar hemma ocksa ska fa ta del av det, SA LAS OCH NJUT!!

Kram fran oss!

Daniel Gut