Utsikt från lägenheten
Utsikt från lägenheten

Andra veckan

torsdag 26 mars 2009 Serrekunda, Gambia

Igår onsdag besökte vi Buba Sonkos barns skolor.

Först åkte vi till Alieus skola, Vine Nursery School, och besökte hans klass. Alieu har blivit riktigt duktig i engelska sedan förra året. Vi betalade för tredje terminen = 775 Dalasi.

Sedan åkte vi till Adamas skola, Gola Fortunate School. Den sägs vara en av de bättre skolorna i Gambia och den är lite dyrare än andra. All undervisning är på engelska. Vi betalade 2.100 dalasi för tredje perioden.

Rektorn visade oss runt i hela skolan som har 362 elever. Konstigt nog är de flesta flickor. Rektorns sekreterare räknade ut avgifterna för Adama, Alieu och Bekay för nästa läsår (sept -09 - juni -10), 4 185 Dalasi per barn. Då går alla Bubas barn i samma skola vilket gör det lättare med transporterna till och från.

Vi fick också reda på att Adama inte bara lär sig engelska utan även franska.

På hemvägen kunde Barbro inte låta bli att köpa en ny mobil till Buba eftersom displayen gått sönder på hans gamla. Hela affären gjordes upp på svenska eftersom innehavaren gått i skola i Malmö och lärt sig svenska.

Buba tycker att de enstaka bilister so kör med halvljus dagtid är knäppa och har mycket svårt att tro att det är lag i Sverige. Det kommer kanske här också. Förra året använde ingen säkerhetsbälte men sedan 2 veckor är det obligatoriskt i framsätet.

Efter en härlig lunch med papya, gurka, tomater, bröd, kaviar, ost banan och varma koppen. Sedan tog vi en långpromenad på stranden som vi gör varje dag. Stegräknaren klarade inte värmen så nu får jag (Bertil) uppskatta antalet steg till tävlingen på jobbet om att vårt lag ska nå fram till Berlin.

Buba lovade att fixa pengar till fastighetsskatten, ca 2800 Dalasi, men behöver hjälp med att slutföra bygget av muren runt compounden + en stålport inför regnperioden. Han behöver 15 säckar cement a 250 Dalasi. Är det någon som är intresserad av att vara med och sponsra?

Bertil Ellvén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige