Julafton

fredag 24 december 2004 Lam Kaen, Phang Nga, Thailand

Det ar julaftons morgon och om ett par timmar kommer våra vanner Petra och Jacob. Sa snart vi Internetat fardigt ska vi forsoka hitta en tuk-tuk ut till deras hotell.

Vi befinner oss i Khao Lak som ligger pa fastlandet norr om Phuket. Har ar det nara till bade regnskog och korallrev. Det lilla vi hittills har sett ar mycket vackert. Det var lite kruxigare att hitta bra och billigt boende har men till slut hittade vi, inklamt mellan stora lyxhotell, en liten sot bungalow.

Efter Krabi och innan Khao Lak stannade vi några dagar i Kata pa on Phuket. Johanna passade pa att visa sina smultronstallen eftersom hon varit på on med sin familj tidigare i år. Kata Beach ar ett supersnorklingsstalle. Det ar verkligen som att simma i ett akvarium. Dar skulle du ha varit Eva-Stina! Samma morgon som vi anlande dit, efter frukost och innan den gruvsamma bostadsletningen, sprang vi in i Lovisa och Isak fran Transsibiriska. Det var en mycket glad overraskning och ovantad eftersom vi inte raknat med att stota pa nagra fler fran Groupa. Vi hade roliga dagar tillsammans och vi hann bade lara oss och bli proffs i biljard (Antar att ni vill ha revanch i Lund? He he...). Under resan har vi manga ganger blivit varnade for den massiva turism och de svenska menyerna i Phuket. En kvall da vi akte in till den populara Patong Beach forstod vi varfor. Vi borjade undra om det fanns nagon svensk kvar i Sverige.

Bjorn, ar det jobbigt att vara hemma i Lund? Tack for den underbara kommentaren. Den om Palme har hamnat pa tio-i-topp-listan. Nu ar aven Lovisa och Isak invigda i leken (eller allvaret) och de var mycket kreativa. Vi har flera ganger under resan klurat pa dilemman at dig.
-Aldrig lamna Lund eller i varje mening referera till da du 2004 reste runt i Kina?
-Alltid lata nagot engelskt ord/uttryck finnas med i varje mening (eftersom du efter en sadan har lang resa inte anser dig hitta det svenska ordet) ELLER alltid lata en Barbiedocka sticka upp ur backfickan?
-Alltid ga baklanges eller alltid bara omkring pa en halvfull ol? (Som vanligt far man aldrig forklara anledningen for omgivningen).

Och sist men inte minst:
-Aldrig mer ris eller aldrig mer lamm?

Tillbaka till julafton. Det kanns ju lite konstigt att fira forsta julen utan vara familjer. I och for sig kanns det mycket konstigt att det ar jul over huvud taget, juli vore mer rimligt med tanke pa vadret. Vi tanker pa er...och for att vara lite originella: Fran oss alla till Er alla, en RIKTIGT God Jul!!!!!!!!! PUSSAR OCH KRAMAR I MASSOR!!!!

-Och Ann, jag ar ledsen att jag inte ar hemma och firar jul med dig. Hoppas du trots allt far en bra julafton och att vi ses efter nyar!
Kramar fran Johanna.

Johanna Nordin