Alieu Sonko
Alieu Sonko

Forts andra veckan

lördag 28 mars 2009 Serrekunda, Gambia

Torsdag
En slappardag plus besök hos Linda för inläggning av foton och text. Det är tur att vi har Linda eftersom internetförbindelsen på hotellet är så usel. Eftersom jag fått hosta tipsade Linda om hostmedicinen Kilkof. Köpte en liten flaska för bara 40 D och hostan var borta efter 3 doser á 2 matskedar.

Fredag
Först besökte vi Methodist Special School för utvecklingsstörda, som vi besökt regelbundet sedan i början av 90-talet. En del av eleverna är fortfarande kvar. Lucy Sarfo, rektorn, blev mycket glad att se oss igen.

Därefter åkte vi till vår speciella souvenirbutik i Lamin Lodge och träffade Fatoumata Sanyang, som särskilt bett oss ta med en svensk flagga. Som vanligt handlade vi en del och jag och Fatou tycker att det är jättekul med prisförhandlingarna som slutar med att bägge är nöjda.

Vi tog ett snabbstopp hemma hos Buba för att han skulle visa att grabbarna gjort mer murstenar av cementen. På vägen plockade vi upp Adama och några av hennes skolkompisar på väg hem. Tack vare att vi betalat avgiften för Adama hade hon fått alla sina skolböcker och hon läser långt in på kvällarna. Bl.a. har hon fått en läsebok om Rödluvan och vargen.

Vi jagade sedan laddare till Lindas kamera. Till slut hittade vi en man som skulle ha ett fantasipris, så det fick vara.

Buba fick pengar till en säck cement och lite för resan. Sent på eftermiddagen kom han tillbaka och behövde 100 D till för att fixa rutan i höger framdörr och han tordes inte ta av cementpengarna. Därför var det bra med "bilreparationsfonden" från Gunilla, Per, Siv och Rolf.

Presidenten har i dagarna sett till att priset på cement sjunkit, vilket passar oss utmärkt.

Bertil Ellvén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige