Kunta Kintes ättling i 8:e generationen
Kunta Kintes ättling i 8:e generationen

Lite bilder

tisdag 31 mars 2009 Serrekunda, Gambia

Texten kommer senare

Pga datatrassel har vi inte kunnat uppdatera sidan förrän nu.

Söndag
Heldagsutflykt med Ving i slavarnas fotspår. Buss till hamnen i Banjul och sedan drygt 2 timmars båtfärd till Albreda och Juffuret. Det var härifrån som Kunta Kinte och många gambier togs till fånga som slavar och fraktades under fruktansvärda förhållanden till bl a Amerika.

På vägen saktade båten ned och delfinerna simmade och hoppade runt den.Vi vandrade runt i i byarna och träffade en gammal dam som sägs vara släkt med Kunta Kinte i 8>e generationen. Vi besökte ocks[ slavmuseet där det finns bilder och annan dokumentation av hur slavarna fångades och fraktades i järnbojor.

Båten tog oss sedan ut på floden där vi ankrade och togs med en liten ranglig båt till slavön St James Island. Vi gick runt bland ruinerna av administrationsbyggnaden och fick också känna på den lilla fängelsehålan där slavarna trängdes ihop för att mjukna ock bli mer lätthanterliga. Ofattbart hur de behandlades!

Dagen avslutades med båt och buss tillbaka till hotellet. Ja du Johan. Jag fick inte samma upplevelse som du när du var på samma utflykt 1995 med mamma . Du fick ju simma bland delfinerna tillsammans med din faster Gunilla. Själv satt jag på en handikappkonferens på ett hotell i Banjul den dagen.

Bertil Ellvén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige